zaterdag, april 01, 2006

Zeiltochtje met de Quest.

Tot bij welke windsnelheid kan je met de Quest fietsen? Deze vraag heb ik mezelf afgelopen maandag gesteld omdat er voor de dinsdag windkracht 6 was voorspelt. Speurend op internet kwam ik een aantal verhalen tegen van Quest rijders die van de weg waren geraakt door windstoten. Over het algemeen met aanzienlijke schade. Uiteindelijk heb ik besloten om niet naar mijn werk te gaan fietsen. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn Quest in puin rijdt. Als vervangende dag had ik woensdag gekozen, uiteindelijk ging dit ook niet door omdat ik ’s nachts plots weer griep verschijnselen kreeg. Ik loop nu ook al een week of drie te niezen en te hoesten, wanneer ben ik daar nu eens vanaf?

Gisteren brak de zon door en ben ik op pad gegaan voor mijn favoriete rondje langs de nieuwe waterweg en de duinen langs de Noordzee. Ik was nog geen vijf minuten onderweg toen ik ontdekte dat het Odlo shirtje veeeel te warm was. Dus maar weer teruggegaan en een ander shirt aangetrokken. Bij het terugfietsen kwam ik langs een rozenkweker die bossen langs de weg verkoopt. Dus maar even uitgestapt om een bos voor Franciska te kopen. Nu maar hopen dat de katten er vanaf blijven, het is al een paar keer gebeurt dat de katten een bos tot op de laatste roos slopen en ‘s morgens de hele keuken vol ligt met de restanten. Tot voorbij Schipluiden leek het met de wind mee te vallen maar op het stuk van schipluiden naar Vlaardingen merkte ik al dat ik goed moest oppassen. Vooral als ik voorbij beschutte plekken fietste rukte de wind flink aan de Quest. Ik moest daarom mijn snelheid iets minderen maar dat was niet zo erg omdat ik me toch ook niet echt fit voelde. Tot aan de nieuwe waterweg reed ik weer redelijk beschut maar eenmaal aan het water kreeg ik de volle laag. Hier kwam de wind van over het water, wat al snel hogere windsnelheden oplevert. Achteraf zag ik op een weeramateur website dat het hier met windkracht 6 waaide. Dit leverde wel spectakel op, op sommige stukken ging ik zonder te trappen bijna 30km/uur. Met recht kan je dus zeggen dat de Quest hier voor de wind zeilde. Even later ging het bijna mis. Op een recht stuk boven op een dijk (in de volle wind) vlak voor Hoek van Holland ging plots het linker voorwiel van de grond, wat wel even schrikken was. Aan beide kanten van de dijk gaat het immers steil omlaag. Ik denk dat ik wel kan concluderen dat het tot windkracht 6 veilig is en dat je met windkracht 6 al goed moet oppassen, daarboven is het zeker niet meer verstandig om te fietsen. Je gewicht is dan ook zeker van belang (ik weeg ca 90 kg).

Aan het strand bij de Hoek (van Holland) ben ik in een strandtent een kopje koffie gaan drinken, met deze temperaturen lijkt het wel zomer. Daarna had ik tot Kijkduin de wind mee. Hoewel ik onder het duin redelijk beschut reed haalde ik op een vlak stuk een nieuwe topsnelheid van 62,5 km/uur. Na Kijkduin ben ik nog een stukje verder gereden naar Scheveningen. Vanaf hier door de binnenstad van DenHaag terug (wat een foute keus bleek te zijn). Bijna overal staan de auto’s vast waardoor ook de weg voor de Quest wordt verspert.

Terug in Wateringen stond de stand voor deze rit op 81km. Samen met een verkenningtochtje richting Rotterdam van afgelopen donderdag avond is dat 136km.

Vandaag 81km totaal 2030km

Geen opmerkingen: