donderdag, april 20, 2006

Woon-werk rit met nieuwe records

Vandaag heen en weer naar Dordrecht gereden. Vanmorgen had ik maar weinig energie en het viel me daarom nog mee dat mijn gemiddelde nog 30 km/uur was. Ik denk dat de fietsritjes van 1-e en 2-e paasdag, waar ik verschillende sprintjes had getrokken, nog teveel in mijn benen zaten. In Rotterdam reed in op het stuk na de Erasmusbrug tussen het autoverkeer omdat het fietspad was versperd. Het is eigenlijk de bedoeling dat de fietsers na de versperring hun weg vervolgen op het fietspad, ik ging echter gewoon tussen de auto’s verder. Dat kon ook makkelijk aangezien ik ook 50km/uur reed. Bij het verkeerslicht aangekomen sprong dit net op rood, de auto’s stopten (er staat een roodlicht camera op dit kruispunt) maar ik pikte het kruispunt nog even mee. Bij het volgende kruispunt stopte er een politiebusje naast me. Ik werd gelukkig niet aangehouden, misschien hadden ze me niet door rood zien rijden, maar ik moest nu natuurlijk wel op groen wachten. Dit herhaalde zich bij nog een paar kruispunten wat het tempo aardig omlaag bracht. Als ik bij elk verkeerslicht moet stoppen dan scheelt me dat misschien wel tien minuten op de hele rit van ca 90 minuten.

Voor de terugrit heb ik de tunnelroute gekozen. Als ik vaart maakt bij het naar beneden rijden en flink door blijf trappen dan rij ik aan de andere kant van de tunnels ook weer makkelijk naar boven. Het stuk tussen Kil,- en Heijnenoord-tunnel ging als een speer. Bij deze tweede tunnel probeerde ik zo hard mogelijk naar beneden te fietsen en zowaar heb ik mijn vorige record verbeterd tot 84km/uur. Ik denk dat ik nog wel harder kan maar ik moet er niet aan denken bij deze snelheid een klapband of iets dergelijks te krijgen. Op deze route heb ik eigelijk maar weinig verkeerslichten en ook niet veel last van ander verkeer. Dat zie ik dan weer terug in het hoge gemiddelde snelheid. Dit werd daarom mijn snelste rit tot nu toe 56 km bij 35 km/uur gemiddeld. Het afstandsverschil tussen de beide routes blijkt toch niet zo groot te zijn. Bovendien is de langere route een stuk veiliger omdat er veel minder verkeer en ik grotendeel buiten de bebouwde kom blijf.

Heenrit 49km in 1:34 uur (30km/uur gemiddeld)
Terugrit 56km in 1:36 uur (35km/uur gemiddeld)

(Dat moet onder 1:30 uur kunnen!)


Totaal 2800,0 km precies

Geen opmerkingen: