zondag, april 02, 2006

zeilboot of quest?

Vanmiddag zag ik na de verjaardag van mijn zus toch nog even een gaatje om een tochtje met de Quest te maken. Voor het gemak maar het standaard rondje. Al direct buiten Wateringen merkte ik dat de wind niet mals was. Ik had voor mijn vertrek al gezien dat er windsnelheden tot windkracht 7 aan de kust voorspeld waren. Op het stuk richting Schipluiden rukte de wind al zo hard aan de fiets dat ik behoorlijk snelheid moest verminderen. Vooral op stukken waar auto’s me tegemoet kwamen was het oppassen geblazen (om niet voor de auto te worden geblazen). Veel van de fietspaden hier liggen op de dijk en daar krijg je de volle laag. Een vervelend detail is dat het aan beide kanten van het fietspad steil naar beneden gaat en er onder aan de dijk meestal ook een slootje is. Als het fout gaat dan rol ik waarschijnlijk eerst een paar keer om, om dan als dan niet ondersteboven in de sloot te belanden. Geen aantrekkelijk vooruitzicht! Ik bedacht me dat het, gezien mijn ervaringen van Vrijdag, het onverstandig zou zijn om het rondje te vervolgen. Bij het stuk op de dijk langs de nieuwe waterweg zou absoluut fout gaan. Dus maar een alternatief route bedacht die meer landinwaarts zou blijven en indien mogelijk wat meer de luwte opzocht. Toch was de route nog met voldoende spektakel met (zeil)snelheden tot boven de 30km/uur zonder te hoeven trappen. En dat terwijl je ook nog makkelijk 40km/uur pal tegen de wind in haalt. Toen ik net achter het geluidsscherm langs, langs de A13 van Rotterdam naar Delft was teruggereden stopte er een auto naast me. De vrouw op de passagiersstoel riep iets naar me wat ik niet direct verstond door het windgeruis. Bij de tweede keer begreep ik dat ze me vroeg of er ook een motor inzat. Toen ik antwoordde dat ik fietste zei ze dat ik best wel hard ging.

Vandaag 62 totaal 2092

Geen opmerkingen: