donderdag, april 13, 2006

Heen en weer door Rotterdam

Binnen een paar maanden zal het bedrijf waar ik werk naar Essen (Blg) zijn verhuisd. Niet dat we niet goed presteerden, nee de beleggingsmaatschappij die ons heeft over genomen knijpt ons zoveel mogelijk uit. Overtollige mensen worden ontslagen en een aantal vertrekt vanzelf wel. Naar het werk fietsen, waar ik mijn Quest ook voor had gekocht, zit er dan niet meer in (100km enkele reis). Dat is ook één van de redenen dat ik niet mee wil verhuizen en een andere baan zoek. Normaal werk ik vier dagen van 9 uur, dat maakt het wat lastig om meerdere dagen heen en weer te fietsen. Gelukkig heb ik nogal wat vrije uren opgespaard, deze gebruik ik nu om wat later te kunnen vertrekken. Ik moet het er deze resterende maanden maar van nemen, wat het naar Dordrechts fietsen betreft, vandaar dat ik nu probeer om meerdere keren per week naar Dordrecht te fietsen.

Gisteren ging ik voor de tweede keer deze week naar Dordrecht. Op de heenweg was ik al bedacht op de omleidingen in Rotterdam. Hierdoor ging de rit voorspoedig en was ik in een recordtijd van 1:33 op mijn werk. Nu wordt mijn streven om een tijd binnen 1:30 te realiseren zonder er een wedstrijd van te maken omdat ander de veiligheid in het geding komt. In Rotterdam zijn zoveel andere weggebruikers waar ik rekening mee moet houden hetgeen de snelheid aardig drukt.

Bij de terugrit heb ik naar een alternatieve route door het centrum van rotterdam gezocht. Via Google earth had ik al gespeurd hoe ik het beste kon rijden, maar pas als je de route daadwerkelijk fietst zie je waar de knelpunten zitten. Ik wil het liefst zoveel mogelijk vrij fietspad zodat je geen last hebt van auto’s. Nu ging ik dus na de Erasmusbrug linksaf richting Delfshaven. Hier is een apart fietspad naast de weg. Vanaf de Coolhave kan je het fietspad langs het kanaal volgen, er is zelfs een speciale fietsbrug aangelegd ter hoogte van de kruising met de A20. Het pad loopt helemaal door tot aan Overschie. Alleen is de drempel aan het einde van het fietspad een te hoog obstakel waar de Quest op vast loopt, hier moest ik uitstappen om de quest verder te duwen. Het laatste stukje fietspad langs de huizen aan het water wordt door de bewoners als parkeerplaats gebruikt, hier moest ik ook manoeuvreren om langs de auto’s te komen. Vanaf hier gaat de route nog over een erbarmelijk slecht stuk wegdek tot ik weer op bekend terrein ben langs de zweth. Over de fietsbrug weer een stukje terug, hier is de weg zo smal dat je nauwelijk een tegemoet komende auto kan passeren. Vanaf hier is het een eitje om binnen door naar Wateringen te fietsen.

Heen 48km. terug 53 km, gemiddelde snelheid 31km/uur totaal 2443 km

Geen opmerkingen: