zondag, juli 02, 2006

Omrit naar Texel



Ik heb een tijdje het plan om een lange fietsrit te maken. Op andere weblogs lees je wel verhalen van tochten van vele honderden kilometers. Daar steekt mijn dag-record van 190km schril bij af. Het rijden van een lange tocht moet je naar mijn idee ook in stappen aanpakken, niet gelijk starten met een mega afstand. Als je een lange tocht wil rijden moet je naast voldoende tijd ook een doel hebben.

Momenteel heb ik voldoende tijd omdat ik net tussen twee banen in zit, bij de ene werkgever heb ik ontslag genomen, bij de andere ga ik in augustus weer aan de slag. Een mooi doel is: een paar daagjes bij mijn ouders op Texel langs gaan. En als ik dan ook nog eens via een flinke omweg rij dan is alles compleet.

Vanmorgen heb ik de banden nog even opgepompt, want je hoort vaak van fietsbanden die langzaam leeglopen. Het vreemde is dat mijn banden eigenlijk nauwelijks druk kwijtraken, maar dat weet je pas als je het probeert, wat ik wel regelmatig doe! Verder nog even alles ingeladen en een 1,5 liter fles met limonade gevuld, dat moet maar genoeg zijn en ander haal ik nog wel extra bij een tankstation supermarkt.

Als leidraad had ik een tweetal routes aan elkaar geknoopt (de rivierentocht van gpstracks.nl en de tocht Den-haag haaksbergen van snelfietsroutes.nl). Een deel van deze routes sloten naadloos op elkaar aan. Verder heb ik het stuk vanaf Weesp zelf samengesteld met het programma mapsource met de kaart van Nederland.

Het eerste stuk ken ik al goed want dat heb ik al een paar keer gereden. Op een bepaald punt zag ik aan mijn gps dat ik verkeerd was gereden, ik had natuurlijk met het tweede deel van de route verder moeten gaan maar ik was zonder na te denken richting haaksbergen gereden. Via de rivierentocht kom je op werkelijk schitterende plekjes. Het is wel een enorme slingerweg, er zit bijna geen recht stuk in. Bovendien rijdt het enorm om, maar dat was ook de bedoeling.
Op een bepaald stuk reed ik per abuis aan de verkeerde kant van een sloot, dat is soms lastig om te zien op de gps. Na een paar kilometer hield de weg op en kon ik niets anders dan omkeren.

Bij Abcoude zag ik ineens een Quest me tegemoet rijden. Nee, niet één er kwam nog een tweede en een derde, een alleweder en een aantal ligfietsen. Toen zag ik dat een Quest me nogal bekend voorkwam (met een parapluutje van een kinderwagen), ik wist gelijk dat dit Wim Schermer moest zijn. Dit was wel een ongelooflijk toeval dat ik die jongens nu net tegenkwam, ze waren blijkbaar onderweg voor hun tocht van 270 km. Er werd nog geroepen, dat ik de verkeerde kant opging maar ze waren weer weg voor ik kon reageren.

Bij het IJsselmeer werd het wel steeds drukker, meer mensen op de fiets en meer mensen in de auto of op de motor. Ik begrijp niet wat er leuk is aan het stapvoets rijden met een auto of motorfiets langs de rand van het IJsselmeer. Voor mij was het zeker nu en dan behoorlijk vervelend omdat ik die auto’s niet kan passeren als ze me in de weg rijden.

Ondertussen had ik er al een 1,5 liter fles spa bijgekocht en een blikje limonade. Wat smaakt dat toch heerlijk als je zoveel dorst hebt. Uiteindelijk heb ik het daar ook niet mee gered en heb ik de fles nog een keer laten vullen. Samen met nog wat blikjes en glazen water heb ik over de hele dag zeker 7 liter gedronken.

Na Medemblik kreeg ik wat moeite met de benen. Ook mijn rechterknie begon te protesteren. Maar over de hele rit lukte het toch om het gemiddelde op 30km/uur te houden. Hier ben ik eigenlijk wel tevreden mee, het rijden van een flinke afstand was immers de opgave.

Bij de boot naar Texel hoefde ik maar kort te wachten. Op Texel volgde ik weer de kustlijn richting Oude Schild. Hier stopte ik even om een lekkere vette patat met mayo te eten, hoewel ik de hele dag eigenlijk geen honger heb gehad. Rond 6 uur was ik bij mijn ouders.

Rit 282 km, 30km/uur gemiddeld totaal 6014 km

Geen opmerkingen: