dinsdag, juli 04, 2006

Terugrit uit Texel per LF1


Bij het bedenken van de terugrit twijfelde ik welke variant ik zou nemen, de LF1 route of een zelfbedachte route via Alkmaar. Omdat ik me niet wilde haasten reed ik om 6:20 al richting veerpont, zo had ik alle tijd en kon ik toch nog naar de high-tea van Michelle haar school welke om 16:00 uur als afsluiting van het schooljaar werd gegeven. Op de boot schreef ik nog wat plaatsnamen op van de route waarvan het eerste stuk me tot in het centrum van Alkmaar zou brengen. Toen ik echter van de boot afreed wist ik dat het toch de LF1 route zou worden, ik had immers alle tijd en op deze manier was er ook minder kans op foutrijden aangezien ik de track in mijn gps had geladen.

Op zich is de LF1 ook een unieke route, je gaat van noord naar zuid en komt bijna niemand tegen, zeker niet als je vroeg vertrekt. Het is echter geen snelle weg want het schiet natuurlijk niet op als je over schelpenpaadjes met veel bochten moet rijden. Andere stukken zijn weer een lust om te doen, bijvoorbeeld als je met 50 km/uur naar beneden zoeft op een perfect stukje asfalt met mooie bochten.

De track had ik gevonden op de website gpstracks.nl Het bleek dat de track niet helemaal overeenkwam met de aanwijzing door de ANWB bordjes. Op sommige plaatsen ontbraken ook de bordjes en moest ik weer op de gps vertrouwen (wat moet ik toch zonder dat ding). Het is wel jammer dat ik maar 500 punten kan opslaan, de originele track had veel meer punten. Zo’n duinroute heeft zoveel zijwegen, sommige aanwijzingen gaan bij het vereenvoudigen van de track verloren wat de kans op missers vergroot.

Naarmate de dag vorderde kwam ik meer fietsers tegen, je kan wel merken dat het nog geen vakantietijd is, anders was het nog veel drukker geworden. Vlak voor Bergen aan zee reed ik een mooi strak stuk asfalt op dat blijkbaar net gelegd was. Na twee kilometer kwam ik bij een strandafslag uit en kon ik alleen nog terug. Waren alle paden maar zo mooi als deze!

Het beleid (of wan-beleid) van Rijkswaterstaat is me toch een raadsel. Je komt werkelijk allerlei soorten paden tegen: strak asfalt, hobbelig asfalt, betonplaten, schelpenpaadje, klinker paadjes, enkele drempels, dubbele drempels (waar de quest de drempel raakt) en hekken waar geen quest doorheen kan (een rolstoel of scootmobiel misschien ook wel niet). Waarom wordt er niet overal goed asfalt gebruikt, dit is niet alleen voor fietsen veel beter maar ook voor skaters bijvoorbeeld. Het lijk me ook goedkopen dan bestraten.

Ik was nu beter voorbereid op het watergebruik en had daarom een fles bevroren water meegenomen. Zo kon ik nu en dan een slokje heerlijk koud water drinken. Misschien dat ik ook beter aan de warmte gewent was, naar mijn idee was het niet zo warm als afgelopen zondag.

Ik was weer thuis na circa 6,5 uur. Afstand 169km, totaal 6182 km

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Eduard,

Ik zag je verhaal over de asfaltkwaliteit (of eigenlijk: het gebrek daaraan) van de LF1. Ik ben van plan deze zomer van Hoek van Holland naar Den Helder te skaten. Daarom ben ik met behulp van beschikbare skateroutes een route aan het plannen. Maar ik mis nog behoorlijk wat...
Aangezien jij er pas geweest ben... Weet jij (nog uit je hoofd?) of de LF1 skate-baar is tussen Zandvoort en Noordwijk aan Zee?

Groeten, Judith

eduardbotter zei

Judith, mail svp naar mijn eigen email adres (boven aan de startpagina), anders heb ik geen adres om je antwoord te geven!