zondag, juli 09, 2006

Naar Deurne of niet naar Deurne, dat is de vraag!


Het was allemaal zo mooi gepland. Ik zou van Wateringen richting Deurne rijden en mijn vriend Henk, van Deurne richting Wateringen. Ongeveer bij Kaatsheuvel zouden we elkaar tegenkomen (een rit van 100km). Althans, dat was het plan. Toen ik vanmorgen alles gereed had en mijn Quest naar buiten wilde rijden merkte ik al iets vreemd. En ja hoor, een lekke achterband. Ik wilde niet simpelweg een nieuwe band erom leggen met het risico dat deze weer snel lek zou gaan, daarom haalde ik de binnen en buiten band van de velg voor inspectie. Het gaatje was minuscuul klein en werd veroorzaakt door een even groot stukje glas dat nog steeds door de buitenband prikte. Nu ik toch bezig was verwijderde ik ook wat andere stukjes glas die mogelijk in de toekomst ook een probleem kunnen geven. Hierna plakte ik de binnenband en zette ik het geheel weer in elkaar. Tot nu toe ging alles gesmeerd, het enige wat het lastig maakte was al het zand dat uit de wielkast in de buitenband viel.

Bij het op pompen ging het goed tot 4 bar, toen ik verder pompte klonk er ineens een harde knal. De buitenband was van de velg gesprongen en de binnenband was hierdoor geklapt. De vrijkomende lucht had de zwarte wielkap van zijn plaats gedrukt en hierbij ook nog de fiberglas versteviging-ring gebroken. Dat leverde wel een probleem op aan gezien deze wielkap aan de as-zijde van het wiel zit., ik kon de rand stuk knippen of proberen de versteviging weer te repareren, dat laatste heb ik gedaan door het verbindingsbusje uit te boren om opnieuw een ring van de fiber te maken. Helemaal lekker zat de wielkap niet omdat hij nu net iets te klein was geworden. Later bleek hij ook weer los te raken en heb ik hem met tie-wraps definitief vastgezet, ik moet bij een andere gelegenheid maar een nieuwe monteren.

Toen ik klaar was had ik nog te weinig tijd om de afgesproken plek op tijd te bereiken. Henk was gelukkig nog niet op weg zodat onze rendez-vous kon worden gecancelled. Begin Augustus gaan we een weekje samen met onze Quest op pad en kunnen we de schade ruimschoots inhalen.

Om toch nog wat te fietsen heb ik maar een rondje gedaan. Erg veel inspiratie had ik echter niet, het ging ook niet echt lekker, blijkbaar nog door het tochtje van vorig weekend.

Eerst ben ik langs de weg richting Maassluis gereden op het stuk waar ik onlangs nog de tijdrit had gereden. Heen had ik wind pal tegen maar terug kon ik toch nog aardig doortrappen, zonder dat er echt de vonken vanaf vlogen, mijn benen wilden niet echt hard gaan. Toch zagen enkele automobilisten nog kans me vervelend in de weg te rijden. Ik bleef noodgedwongen achter een vijftal auto’s aankarren met een gangetje van net onder de 60km/uur. Inhalen was natuurlijk uitgesloten, daar mistte ik snelheid en kracht voor. Plots echter haalde een of andere muts in een volvo me in om pal voor me weer in de remmen te gaan. Ik vond dit wel zo’n debiele actie dat ik een poging waagde om de trut weer in te halen. Dit verhinderde ze door snel naar links te gaan om me zo de doorgang te versperren. Toen ben ik er maar achter gebleven maar maakte haar wel duidelijk dat ik het er bepaald niet mee eens was door mijn toeter even lekker te laten klinken.

Verder geen wilde dingen meegemaakt.

Vandaag 68 km, totaal 6264 km (voorlopig komt hier niets bij omdat we nu eerst op vakantie gaan)

1 opmerking:

DeMart zei

Fijne vakantie!
"De Bakteen"