zaterdag, augustus 12, 2006

Hartslagmetingen en uitrichten voorwielen.



Vanavond heb ik een stukje gefietst met de hartslagmeter om. Dat had ik al eens eerder gedaan en toen was mijn indruk dat de meter in de Quest niet goed functioneerde. Achteraf was dat misschien te danken aan een lege batterij want nu functioneerde hij prima (ik moest wel de batterij vervangen).


Het weer is uitstekend geschikt voor deze meting want er staat geen wind en de temperatuur is net lekker met een graad of 18. Ik heb op de heenweg naar Maasluis metingen gedaan en op de terugweg weer. Metingen is misschien een groot woord want om het goed te kunnen doen moeten de omstandigheden zeer stabiel zijn zoals bijvoorbeeld op een hometrainer. Maar ja het is slechts een indicatie:



snelheid Hartslag
35 km/uur 120
45 km/uur 145
50 km/uur 155
55 km/uur 170

Uit ervaring met hardlopen weet ik dat ik een hartslag van 150 lang kan volhouden. Indien ik de hele dag wil doorfietsen zal ik iets rustiger moeten doen met bijvoorbeeld een hartslag van 140.

Afstand vanavond 32 km 40km/uur gemiddeld, totaal 6660 km

Zondag heb ik de uitlijning van de voorwielen gecontroleerd. Hiervoor heb ik twee aluminium L profielen van twee meter gekocht. Deze zijn licht en voldoende recht en buigen niet door onder het eigen gewicht. Aan een zijde van beide profielen heb ik twee gaatjes geboord met een tussenafstand van 24,5 cm. Door de gaatjes steek ik schroefhaakjes welke elk om een spaak heenklemmen. Met twee vleugelmoeren trek ik het profiel tegen de velg aan.



Tussen de velg en het profiel leg ik een stukje aluminium met een dikte van twee millimeter om te compenseren voor het verder uitstekende rubber van de buitenband. Door de afstand tussen de profielen op twee plaatsen te meten zie ik of de wielen goed staan uitgelijnd. Op het moment dat ik de metingen deed dacht ik dat de belasting van de fiets ook nog een rol speelde, achteraf blijkt dit bij een Quest een te verwaarlozen factor te zijn.




Bij mijn Quest staan de wielen perfect parallel, over een afstand van een meter is er geen afwijking te zien. Ik besef dat dat een gelukstreffer is want de uitlijning kan niet erg precies worden ingesteld. Bij de Quest is de kleinste aanpassing op de uitlijning het een slag verdraaien van een kogelkopje (1mm?)

Geen opmerkingen: