maandag, oktober 16, 2006

het wordt weer frisjes

Vanmorgen begon mij rit niet erg voorspoedig. Allereerst ging de wekker een half uur later af dan de bedoeling was. Zo’n achterstand haal je niet meer in. Toen ik zo’n 500 meter op weg was bedacht ik me dat ik mijn fietshelm was vergeten. Niet erg handig als je nog zo’n 110km moet. Even doorbijten en maar weer terugrijden om de helm op te halen. Het was trouwens behoorlijk fris vanmorgen, niet zozeer aan mijn benen of bovenlijf maar op mijn gezicht. Ik heb nog steeds een korte fietsbroek en een shirt met korte mouwen aan. Misschien wordt het tijd voor wat dikkere kleding. Vanaf hier ging het gelukkig een stuk voorspoediger, tot ik bij de open voetgangersbrug in het centrum van Delft aankwam. Er zat niets anders op dan te wachten tot het binnenvaartschip met containers voorbij was gevaren. Een paar bochten verder begint de Quest snelweg van Delft naar Rotterdam. Dit hele stuk is het heerlijk doorrijden en loopt de snelheid op tot 50km/uur, ik kan dus prima met de auto meerijden. Door Rotterdam was er niet echt veel oponthoud, een paar verkeerslichten werkten niet echt mee en gingen voor mijn neus op rood, maar die kom je altijd wel tegen.

Vanaf de Brienenoordbrug ging het weer gesmeerd. Ik kon wel zien dat ik later dan normaal was want de groepen schoolkinderen kwam ik eerder tegen. Altijd weer grappig als sommige meisjes gillen wanneer ik voorbij rij. Over het algemeen zijn de reacties positief. Op een enkeling na, die me overdreven hoofdschuddend op hun lullige brommertje voorbij rijden, ze zouden zichzelf eens moeten zien.

Op de terugweg was het helemaal heerlijk fietsen. Nu was het zomers warm, als dat de consequentie is van het broeikas effect dan vind ik het niet erg. Waarschijnlijk moeten de vervelende gevolgen nog komen (langdurige regenval, stormen en dergelijke). Ik had bijna ieder verkeerslicht mee (en ik kom er nogal wat tegen). Dat scheelt enorm in de rittijd! Tussen Rotterdam en Delft weer even lekker doortrappen. Ook door Rijswijk ging het heel goed, ook al omdat ik bij een heel stuk over de middenbaan rij waar ook een fietspad is. Op een gedeelte vanaf Sion naar Rijswijk staat een bord verboden voor fietsers dat ik maar negeer. Ik zie er nooit politie maar op een dag loop ik vast tegen de lamp. We zien wel of ik me er dan uit kan lullen.

Heen 53,5km terug 50km (36km/uur gemiddeld) totaal 8317km





Hier een plaatje hoe ik mijn GPS in de quest heb bevestigd. Geen fraaie oplossing maar het werkt prima. De GPS hangt aan de broekriemhouder die ik er destijds bijkreeg. Ik moet er nog eens een wat definitiever oplossing voor bedenken. Het voordeel van deze oplossing is dat het apparaat goed gedempt hangt en geen harde schokken maakt waarbij hij anders wel eens uitvalt doordat de batterijen kortstondig geen contact meer maken. De elektronica is ook nog provisorisch, lui als ik ben laat ik het voorlopig zo. Het werkt tenslotte goed en zo hou ik meer tijd over om te fietsen.

1 opmerking:

Pé Koomen zei

Hallo Ed, ik lees met genoegen je ervaringen zelf denk ik ook wel eens aan GPS, hoe is jou ervaring o.a. de stroomvoorziening, en geeft hij overal de fietspaden aan.
groeten. Pé Koomen
http://questie-van-tijd.blogspot.com/