woensdag, oktober 04, 2006

luchtvervuiling



Het is zo jammer dat niet meer mensen proberen om de auto eens te laten staan en met de fiets of desnoods met het openbaar vervoer naar hun werk te reizen. De steden lijken aan een groot auto infarct te leiden, waar je ook fietst, overal staan auto’s stil in lange files. Dat is morgens zo maar en in de middag zie ik weer precies hetzelfde beeld in omgekeerde volgorde.

Het lijkt alsof ik me steeds meer erger aan auto’s en bromfietsers. Vanmorgen reed ik op het fietspad langs de A16 toen een brommer me vanaf de andere kant tegemoet kwam. Op zo’n moment rij je enkele honderden meters in de walm die de brommer achter zich laat. Fietsen zou toch gezond moeten zijn!

Naast het fietspad langs het Kralingse bos staat een lange file auto die vanaf de snelweg zich de stad in proberen te wurmen. Op het fietspad rij je in de stank die de auto verspreiden. En dit houdt ook nooit op, elke dag is het weer hetzelfde beeld. Mischien komt er ooit een einde aan als de olie op is. Dan is het jammer dat we de kostbare brandstoffen niet voor belangrijker zaken, zoals het verwarmen van onze huizen, hebben bewaart. Het gebeurt ook vaak dat ik in de remmen moet omdat een auto bezig is zich in de file te persen en daarbij het fietspad volledig blokkeert.

Ik dacht een mooie route te hebben ontdekt langs de Rotterdamsweg van Rotterdam naar Delft. Op de Schieweg aan de andere kant van het water wordt ik steeds vaker verblind door de koplampen van de auto’s. Omdat de dagen steeds korter worden heb ik hier meer last van. De weg aan de andere kant leek een mooi alternatief, tot vandaag. Blijkbaar was het druk op de A13. Veel automobilisten nemen dan deze weg als sluiproute. Om dit tegen te gaan staan hier blokkeer installaties die slechts een auto per 30 seconden doorlaten. Daar trekt men zich niets van aan, de automobilisten gaan gewoon in de lange rij staan (vandaag wel 100 auto’s) en blokkeren daarmee het andere verkeer volledig. Eigenlijk zou er aan het begin van de weg een bord moeten staan met de te verwachten wachttijd, dan zou men deze weg misschien mijden.

Ik heb er zelf een gloeiende hekel aan om in de file te staan. Daarom ga ik eerder naar mijn werk of rij ik op tijden dat het niet zo druk is, of ga ik met de fiets…

Vandaag heerlijk gefietst naar Papendrecht en terug. Eerst had ik nog een beetje regen maar op de terugweg was het weer best wel lekker. Afgezien van een paar lastige automobilisten die met te vlug af probeerden te zijn door vlak voor me langs te rijden had ik geen oponthoud. De meeste verkeerslichten probeer ik te negeren, maar een enkel kruispunt is zo druk dat ik wel moet wachten. En soms duurt dat wachten erg lang. Dan gaat mijn fietsbril beslaan en zie ik al gauw niets meer. Als ik kan rijden verdwijnt de mist weer snel.




Vandaag 107 km met een gemiddelde van 34km/uur, totaal 7847

Geen opmerkingen: