woensdag, december 06, 2006

Dordrecht- Wateringen vv met beter licht


Vandaag was op papier de beste dag van de week, althans wat het weer betreft. En in werkelijkheid was het nog beter dan ik had gehoopt. Alleen op de terugweg had ik een paar spatjes regen.

De nieuwe koplamp presteert uitstekend, nu alle negen LED’s zijn ingeschakeld. Afgelopen maandag had ik al even een korte proefrit gemaakt naar de Lier en terug. Helaas kreeg ik het net voorbij het Woudt een lekke band. Ik ben nog maar een klein stukje met de platte band doorgefietst tot ik op een plek uitkwam waar ik een beetje uit de wind kon staan. De boosdoener was een piepklein stukje split dat met een scherp puntje door de band stak. Het was wel een mooie oefening om te kijken of ik alle spullen paraat had: regenjack, fietspomp met verloopnippel, plakspullen, zaklantaarn, reserve band. Als je plots uit je fiets moet om een band te wisselen dan is het wel handig als je iets warms hebt om aan te trekken.

Vandaag dus de eerste langere rit in het donker met de nieuwe lamp. Vooral op donkere stukken geeft hij een zee van licht. Wanneer je in de stad fietst dan valt het minder op, maar datzelfde effect heb je ook met autoverlichting. De lantaarn verlichting is gewoon nog feller!

De heenweg ging redelijk vlot, hoewel het niet zo snel gaat als in de zomer. Ik denk dat verschillende factoren hier een rol spelen, het weer, fietse in het donker en mijn conditie. De laatste weken voel ik me net wat minder fit, misschien ook wel omdat ik het erg druk heb.

Ik kwam tegelijk met een collega op het werk aangereden. Hij vond dat ik best wel hard reed (volgens hem 50, maar het was 45). Automobilisten denken altijd dat je harder rijd. Hij vond ook dat mijn verlichting “een bak licht gaf”. Ik wordt in ieder geval goed gezien.

Op de terugweg ging ik door het centrum van Rotterdam. Daar was het verkeer een grote puinhoop, een aantal; verkeerslichten werkten niet en dan gaat het direct fout. Alles stond werkelijk vast, wat is dat genieten als je er dan voorbij zoeft! Moeten ze maar gaan fietsen!

Ondanks mijn goede verlichting was er toch weer een grote ^%$ die vlak voor me moest oversteken. Ik heb hard getoeterd en hardop enige verwensingen geroepen. Ze leren het ook nooit.

Op het laatste stuk heb ik maar weer eens een oude variant geprobeerd door de donkere polder heen. Er waren veschillende groepjes aan het hardlopen, gelukkig allemaal goed zichtbaar. Het was namelijk een erg donkere avond.

Twee keer 53km (31 km/uur gem) totaal 9038 (nog 962 km te gaan voor het einde van het jaar)

1 opmerking:

DeMart zei

Ook op de weg naar de 10.000 Eduard? :-)
Succes!
De Baksteen