vrijdag, december 29, 2006

Terug naar Wateringen




Vandaag heb ik met de terugtocht uit Texel weer wat kilometers gemaakt op weg naar de 10.000. Ik betwijfel of het ook echt gaat lukken want moet nog een behoorlijk gat worden gedicht en mijn agenda zit behoorlijk vol. Morgen werkt Francis en zal ik me over de kinderen ontfermen, zondag moeten er oliebollen worden gebakken.

Het weer was prima, allen stond er een ferme wind pal tegen (5 tot 6 bft, zag ik zojuist op het weerrapport). Ik had er niet zoveel last van maar collega fietsers zag verbeten tegen de wind in worstelen. Dat waren er helaas niet zoveel en dat is jammer want ik haal ze altijd graag in.

Het eerste stuk van Den Helder naar Alkmaar ging redelijk vlot. Niet zo snel als ik zou willen maar ja er stond ook een flinke wind pal tegen. Het is leuk dat sommige automobilisten op de naastgelegen weg toeteren of hun hand opsteken. Door Alkmaar heen gaat net wat minder snel want dan moet je goed op het drukke auto verkeer letten.

Het pontje was weer net aan de overkant dus had ik een mooie gelegenheid om moeders krenten boterhammen op te eten (dat smaakte wel!). Aan de overkant aangekomen maakte ik dezelfde route fout als ik iedere keer maak. Soms staat het ook zo onduidelijk aangegeven waar je heen moet.

Een stukje verderop leek het me wel leuk om eens de borden richting Haarlem te volgen (dom dom). Daar kreeg ik dus al snel spijt van omdat het bij 1 bord bleef. Ik werd een woonwijk ingestuurd en moest het verder zelf maar zien. Gelukkig had ik mijn GPS nog en vond ik de goede route weer snel terug. Ik denk dat zulke route borden ook zelden door fietsers worden geplaatst.

Omdat het zulk mooi weer was besloot ik om vanaf Noordwijk door de duinen verder te gaan. Dat ging goed tot in Katwijk waar de halve boulevard is opgebroken. Op het stuk door de duinen moet je als fietser ook nog goed oppassen want er zijn hier en daar verraderlijke drempels geplaatst. Wat daar het nut precies van is weet ik niet, maar als je er te snel over heen rijd heb je een goede kans van je fiets af geslingerd te worden. Sommige zijn van het type dubbele bult: kom je goed over de eerste dan zorgt de tweede wel dat je uit je koers raakt. Andere zijn zeer steil, zelfs met lage snelheid krijg je een behoorlijke klap.

Met Den Haag in zicht bedacht ik het plan om naar Hoek van Holland door te stomen, dit om extra kilometertjes te maken. Bij Kijkduin vond ik het wel welletjes en sloeg ik lekker linksaf, op weg naar een warme douche. Als de zon lager komt daalt de temperatuur snel.

Totaal 9678 km

Geen opmerkingen: