woensdag, december 19, 2007

Koud en toch te warm?

Het was behoorlijk fris toen ik vanmorgen op weg ging richting Dordrecht. Gelukkig had ik me er op gekleed: een thermo broek + fietsbroek en een thermo hemd + thermo shirt en hoesjes over mijn fiets schoenen. Gisteravond had ik wat ventilatie gaten in het voorste schermpje gemaakt in de hoop dat het nu niet zou beslaan. Tot halverwege Rijswijk ging het inderdaad prima maar toen kreeg de condens toch de overhand, dan het ruitje maar weer open.

De combinatie van thermo hemd en shirt bleek behoorlijk warm, misschien wel wat te warm. Dat is vaak het probleem als je gaat sporten: eerst is het te koud en later krijg je het weer te warm.

Wat me wel stoorde is dat mijn snelheid ondermaats was. Waar ik anders ruim 43km/uur kruissnelheid haal bleef ik nu onder de 40 hangen. Ik ben waarschijnlijk niet helemaal fit, of komt het door de lage temperaturen? Ik heb wel gelezen dat de lucht dichtheid zodanig toeneemt dat je snelheid minder wordt. Waarschijnlijk maakt de lage temperatuur het rubber van de banden ook veel stugger zodat de rolweerstand toeneemt (misschien een mooie test voor Wim?).

De terugweg ging sneller dan heen, maar dat heb je als het paard de stal ruikt. Ik koos nu maar voor de langere weg langs Kralingen, zodat ik het centrum van Rotterdam niet in hoefde, al dat stilstaan bij verkeerslichten is niet prettig. Nu had ik alleen mijn thermo hemd aan, dat was net warm genoeg.

Toen ik thuis was uitgestapt dampte de Quest als een warme ....
En dat terwijl de kunststof kap bevroren was.

Ik heb gelijk maar een paar foto's gemaakt.
De accu van mijn EOS300 was kaduuk, een originele accu kost 79,-
Gelukkig kan kan je tegenwoordig via internet goedkope alternatieven krijgen.
Nu heb ik voor 40,- twee nieuwe accus gekocht bij de BatteryKing.eu (dat is weer eens anders dan de haring Koning!). Prachtig hoe snel dat tegenwoordig kan via internet,



Kortom: vandaag weer lekker gefietst, alleen jammer dat ik het grootste deel in het donker moet rijden. Het venstertje ga ik nog aanpassen zodat het beter ventileert. Ook wil ik het gemakkelijk in verschillende standen kunnen zetten. Het wordt nog eens wat!


Geen opmerkingen: