dinsdag, juni 09, 2009

derde Royal van Zanten tocht

Zondag heb ik voor de derde keer met FTCW de Royal van Zanten tocht gefietst. Ik verscheen niet geheel fit aan de start want de nacht ervoor heb ik Francis gezelschap gehouden bij de wandeling in het Wateringse Hofpark voor het kankerfonds (Samenloop voor Hoop). Op zich heel leuk om aan mee te doen, langs de hele route van circa 700m stonden kaarsjes en de sfeer was opperbest, maar wel funest voor de nodige nachtrust. Na een zeer korte nachtrust ging de wekker weer en haaste ik me naar de velohal.

Net als vorig jaar had ik nu de route al in mijn GPS zitten en kon ik zelfstandig rijden. Direct na de start ontdekte ik dat ik mijn GPS houder thuis had laten liggen. Geen ramp want vanaf Velo kan ik makkelijk via huis de route starten. Dat zorgde er wel voor dat de meeste renners nu voor mij reden. Rijdend richting Rijswijk had ik het snode plan om het eerste stuk wat te vereenvoudigen. Bij de rotonde op de Schaapweg in Rijswijk kwam ik echter een eerste grote groep wielrenners tegen, nu moest ik wel de gewone route volgen. Ik gaf flink gas om voldoende afstand tussen mij en de groep te krijgen. Een paar kilometer verderop reed ik voor het eerst fout (dom) en kon ik weer achter een aantal renners aansluiten. Gelukkig waren het er maar drie en vond ik snel een gaatje om er langs te rijden.

De volgende groep kon ik makkelijk voorbij op de brede weg langs de Vliet richting Voorburg. Weer een stuk verder kon ik er helaas niet zo makkelijk langs, dan maar rustig er achteraan tot ik wel kon passeren. Toen ik een tijdje achter de groep had aangereden kwamen van achteren ook weer renners aansluiten. Ik wilde me langzaam laten afzakken maar het leidde toch tot gemopper omdat ik blijkbaar in de weg zat. Ik moest nog even mijn kans afwachten maar uiteindelijk werd de weg breed genoeg. Hoewel, schuin tegen de wind in waaiden de wielrenners zo sterk uit dat zelf deze 7 meter brede weg niet voldoende was. Door te bellen en flink door te trappen kwam ik uiteindelijk weg. Even verderop stonden we weer allemaal voor een gesloten brug, ik gelukkig vooraan. Ik zorgde ervoor dat ik het snelst weg was en daarna had ik het rijk alleen.

Bij de firma Royal van Zanten at ik een heerlijke gesponsorde appelkoek met kopje koffie. Na de koffie ging het weer huiswaarts. Ondertussen begon ik de vermoeidheid goed te voelen. Zo nu en dan passeerde ik weer groepjes renners op weg naar Velo. Er zijn immers ook kortere varianten van deze tocht (70 en 120km) (hoewel je met 70km nog niet bij de koeken bent aangekomen!).

Achter Zoetermeer zat ik tegen kramp in de bovenbenen aan, dat is lang geleden dat ik hier last van had! Gelukkig kon ik het goed doseren en resulteerde het niet in totale kramp. Het fietspad langs de A12 is weer groetendeels open, daar ben ik wel erg blij mee. Vorig jaar moesten we nog een heel stuk door Zoetermeer zwalken. Om kwart voor 1 was ik weer thuis. Snel even douchen voor ik weer met Timo op de fiets richting Den haag mocht stappen.

135km

Vanavond ben ik ook maar even snel in de Quest gestapt. Aangezien ik me onder andere voor de 200m sprint op het WK ligfietsen in Tilburg volgende maand heb ingeschreven moet ik ook eens wat trainen op die afstand. Sinds een week ben ik wat verkouden en de conditie is mede daardoor niet optimaal. dat was goed te merken want ik haalde een teleurstellende topsnelheid van 52km/uur tegen de wind in en 62km/uur met de wind mee. Bij de waterkering aangekomen deed ik wat ik me had voorgenomen. Als er een wielrenner naar boven zou rijden ging ik ook. Op die manierben ik in totaal drie keer naar boven gesprint.

Op de terugweg richting Maassluis kwam ik in de wandel vierdaagse vast te zitten. De groep kwam me tegemoet en ik reed slechts stapvoets. grappig om te zien dat sommige kinderen lopen te dromen tot ze op het allerlaatset moment ineens een grote gele fiets voor zich zien

55km

aanstaande zondag naar Den Helder en terug met FTCW?

Geen opmerkingen: