maandag, maart 14, 2011

Magicshine MJ 808 P7

Dit LED lampje uit Hongkong is een goedkope imitatie van de Lupine Betty en soortgelijke varianten van het fabricaat Lupine. Terwijl een originele Lupine al gauw e600,- kost heb ik dit lampje voor e58,- op de kop getikt. Vanzelfsprekend is er een kwaliteitsverschil. Ik Heb al meerdere verhalen gelezen over loszittende draden en spontaan overlijdende transistors. Maar daar zit ik niet mee, het lamphuis en de LED zijn OK.

Er zijn ook doe-het-zelvers die de lamp uit elkaar hebben gehaald en hebben geanalyseerd wat er beter aan zou kunnen. Met dat verhaal ben ik in ieder geval te weten gekomen dat het uit elkaar halen erg gemakkelijk is. Het zou net zo goed kunnen dat de fabrikant de boel hermetisch heeft gesloten. In dat geval moet ik de boel straks weer openbreken.

Mijn plan is om de spanning converter van 8,4V (bijgeleverde Lipo accu van 4Ah) naar 3,2V (LED) in tact te laten en de bediening te modificeren. De bediening zit namelijk op de lamp zelf en dat is natuurlijk niet handig. Mijn Quest-computer kent namelijk 5 (puls breedte modulatie) standen tussen 0% en 100% en daarmee ga ik het lampje aansturen. Meestal rij ik met een dim-stand en alleen als het nodig is gebruik is vol licht. Op die manier kan je wel 10 uur met een accu lading doen.

Ik kwam bij mijn zoektocht ook nog een zeer interessante Russische website tegen waar ze allerhande LED lampen testen. Wim Schermer steekt veel tijd in zijn uitgebreide banden testen maar deze jongens doen het ook wel heel professioneel! echt de moeite waard om eens te bekijken (er is ook een Engelse vertaling). Je kan het effect van een bepaald type verlichting uitproberen door de lamp in de lijst te kiezen. De Magicshine staat onder andere bij "road dry".

Ik denk er trouwens aan om het hoogte instel mechanisme niet op mijn nieuwe Quest te laten monteren. Als ik het lampje door de neus van de Quest laat steken kan de de stand makkelijk aanpassen (iets wat ik zelden doe bij mijn huidige Quest). Door het lampje met rubber ringen vast te zetten kan het met enige frictie worden gekanteld. Op die manier heb ik ook mijn windscherm bevestigd. Dat werkt prima, het blijft altijd in de stand staan waar ik het in zet. Ik wil immers een lichtgewicht fiets. Dat kost het nodige extra en dan wil je geen onnodige onderdelen meezeulen.

Wim heeft natuurlijk gelijk, dat dit lampje verbindend kan werken. Maar ik vind het vooral belangrijk dat ik zelf een hoop licht heb. In het ergste geval dim ik het licht wanneer iemand er last van heeft. [ ik kom wel eens een groep hardlopers op een polder weggetje tegen, in zo'n situatie zal iedere lamp ze verblinden. Dan zet ik het licht gewoon een paar standje lager]

Geen opmerkingen: