zondag, september 04, 2011

Tweede bij NK tijdrijden op Texel







Het is een tijdje stil gebleven op mijn weblog. Dat kwam vooral doordat we drie weken op vakantie zijn geweest in Frankrijk. Helaas kon de Quest niet mee, maar een mountainbike doet het ook veel beter op de Mt Ventoux. We hadden daar met vrienden afgesproken om met een groepje fietsers de berg op te rijden. Dat is wel even iets anders dan fietsen in de Quest. Dat betekend gewoon twee uur heel erg afzien als je deze jongen op wil rijden. De weg stijgt vanaf 300 meter tot op 1911m met een stijgings percentage van gemiddeld 7,6%

Na dit gezellige weekje zijn we met de familie nog naar twee andere campings geweest, steeds in sterk heuvelachtig gebied waar ik me lekker met de mountainbike kon uitleven.

Vorige week ben ik weer begonnen met het rijden in de Quest om me weer een beetje voor te bereiden op de tijdrit op Texel. Ik merkte eerst wel wat onwennigheid omdat een Quest tog een heel andere spierbelasting geeft dan een Mountainbike. Maar na twee keer naar het werk te zijn gefietst ging ik weer als een speer.

Vrijdag heb ik de Quest op het dak van de auto gezet en ben ik richting Texel gereden. Diezelfde avond heb ik nog een rondje gereden om zoveel mogelijk te genieten van het mooie Texelse landschap. Op het parcours langs de waddendijk merkte ik dat het met mijn conditie wel goed zat.

Zaterdag morgen ben ik op mijn gemak richt Oudeschild gereden. Het was weer een gezellig samenzijn van het gebruikelijke clubje Quest rijders. Ymte was wel naar Texel gekomen maar zou niet meerijden vanwege een blessure aan zijn archillespees. Dat betekende dat de eerste plaats weer beschikbaar kwam voor andere fietsers (-:

Ik had alleen mijn stroomlijnkap meegenomen en had eigenlijk ook geen zin in als die andere "stroomlijnfratsen" zoals wielkappen, voetengaten dichtmaken en de stroomlijnpunt verlengen. Ik had bij het cycle vision al het idee dat mijn eigen (haastig gemaakte) aanpassingen geen voordeel hadden opgeleverd. Ik denk dat dergelijke aanpassingen ook alleen werken als je ze perfect uitvoert.

Nadat ik het startnummer had opgeplakt ging ik nog even rijden. Mijn horloge liep blijkbaar toch iets anders dan het horloge van de starter, ik kon namelijk direct door toen ik bij de start terugkwam.

Deze keer had ik voor het eerst een horloge met hartslagmeter om zodat ik steeds kon controleren of ik wel op het maximum zat. Dat werkte prima en ik kon mijn hartslag de hele rit tussen de 170 en 175 houden, een waarde die ik langere tijd kan volhouden.

Omdat ik redelijk achterin het veld startte en de onderlinge tijd slechts 30 seconde was kon ik voldoende andere Questen inhalen. Vlak voor het keerpunt werd het nog spannend, je wil immers niet tegelijk met een andere Quest aankomen. Vlak na het keerpunt kwam Wim me tegemoet. Ik kon niet goed inschatten of hij nu korter of langer dan 30 seconden achterstand had. Ook had ik geen spiegel waardoor ik geen idee had wat onze tussenafstand was. Ik kon niets anders doen dan zo hard mogelijk fietsen.

Zo halverwege de terugrit kwam Alvin me voorbij. Dat betekende dat hij in ieder geval een snellere tijd had. Ik probeerde hem zo dicht mogelijk te volgen wat ook aardig lukte. Uiteindelijk kwam ik vier seconden na hem over de finish.

Terug gekomen bleek dat ik Wim te snel af was geweest en daarmee de tweede plaats had veroverd. Dat betekend dat ik er weer een mooie medaille bij heb.

Hopelijk hebben we volgend jaar weer zulk fantastisch weer!


Ligfietsen met stroomlijn

Naam

Woonplaats:

Eindtijd

Snelheid

1

Alwin Visker

SCHILDWOLDE

0:29:21

58,26

2

Eduard Botter

WATERINGEN

0:30:26

56,19

3

Wim Schermer

DE WOUDE

0:30:45

55,61

4

Cees Roozendaal

HIPPOLYTUSHOEF

0:32:02

53,38

5

Swanette Tempelman

DRONTEN

0:32:51

52,05

6

Jeroen Koeleman

TER AAR

0:33:13

51,48

7

Geert van der Steeg

DE COCKSDORP

0:36:42

46,59

8

Yvonne van der Stok

BURGERBRUG

0:37:23

45,74

9

Rene Boon

DE COCKSDORP

0:37:40

45,40

10

Theo van Goor

KOUDHOORN (PUTTEN)

0:40:08

42,61

11

Willem Verhage

DIRKSLAND

0:40:15

42,48

12

Norbert Boon

DE COCKSDORP

0:41:50

40,88

13

Marjolein Van Schoot - Eijgenraam

ALMERE

0:42:25

40,31

14

Marjon van der Kraats

SCHILDWOLDE

0:42:52

39,89


Napluizen van de uitslagen van vorige jaren toont dat ik gisteren mijn snelste rit bij het NK heb gereden. (voorlopig gaat mijn conditie er dus nog op vooruit -:)
2011 56,19km/h
2011 52,16km/h (hier had ik duidelijk mijn dag niet!)
2009 55,07km/h
2008 55,83km/h (parcours verkleint van 41 naar 28,5 km)
2007 52,60 km/h
2006 48,80 km/h (zonder stroomlijnkap)

1 opmerking:

VeloTeĵo zei

Gefeliciteerd met je goede score !! Erg leuk je op het podiun te zien.