zondag, maart 18, 2007

rondje westland met windkracht 7


Ondanks de slechte vooruitzichten was het vanmiddag prima fietsweer. Ik had wel een beetje mijn twijfels of het niet te hard zou waaien maar eenmaal op weg bleek het goed te gaan. Vooral het stuk langs schipluiden richting Maasdijk moest ik het stuur goed vasthouden vanwege de harde zijwind die met vlagen kwam. Vooral op plaatsen waar je afwisselen beschut en in de volle wind rijd slingert de quest nogal heen en weer. Maar geen enkele keer kwam er een voorwiel van de grond.


Bij Maasdijk ging ik pal tegen de wind in richting Hoek van Holland. Later zag ik dat het maar liefst met 7-8 Bft waaide, een nieuw record voor mij. Maar juist omdat ik de wind recht van voren had bleef de Quest hier goed op de weg liggen. Ondanks de tegenwind (en dankzij de goede stroomlijn) haalde ik toch nog een snelheid van ca 33km/uur. Hoe hard het waaide kon ik goed zien aan de wandelaars en een enkele fietser die tegen de wind inploeterde. Bij de waterkering ben ik nog even naar boven gefietst, wat verrassend makkelijk ging door de stuwende werking van de wind. Het leek wel een perpetuum mobile, met windkracht naar boven en met zwaartekracht weer naar beneden. Dat ging zo mooi dat ik nog een extra rondje maakte.

Bij Hoek van Holland aangekomen besloot ik om ook een stuk met de wind mee te rijden, Vlak voordat ik keerde passeerde een racefietser me, die kon ik dan mooi even inhalen. Dat "even" bleek wel tegen te vallen want toen ik eenmaal was gedraaid fietste hij al zo'n 500 meter voor me en het bleek nog erg lastig om die afstand te overbruggen. Gelukkig had ik genoeg ruimte en een heel stuk verderop kon ik hem eindelijk zijn nek hijgen. Ik reed hem voorbij met een snelheid van 68km/uur, hij deed geen poging om zijn koppositie te heroveren en werd al snel kleiner in mijn spiegel.


Vanaf Maasdijk reed ik nog een keer naar Hoek van Holland waar ik een kijkje nam op het strand. Het waaide zo hard dat ik bijna gezandstraald werd. Door de duinen had ik de wind weer aardig mee en kon ik weer lekker vaart maken. Ik Kijkduin ben ik over de boulevard gereden waar ik een hoop bekijks had met mijn fiets. Omdat het zo lekker ging ben ik nog een stukje doorgereden door de duinen en weer terug naar Kijkduin. Het laatste stuk heb ik grotendeels op de rijbaan gereden, behalve op de kruispunten waar de auto's in de weg stond en ik sneller over het fietspad kon. Ondanks het feit dat ik hier weer boven de 50km/uur reed werd ik door alle automobilisten ingehaald, wat betekende dat niemand zich aan de maximum toegestane snelheid hield. Na ruim twee uur was ik weer terug.



nb. afgelopen donderdag heb ik nog maar even van het mooie weer geprofiteerd met een retourtje Dordrecht. Op de terugweg heb ik een alternatieve route door Rotterdam-zuid geprobeerd wat geen succes was. Wat een achterstands wijken zijn dat! Ik heb nooit geweten dat er zulke slechte woningbouw in Nederland bestaat, het lijkt wel op de Amerikaanse trailerparken

Vandaag 75km, totaal 10778km

Geen opmerkingen: