donderdag, mei 24, 2007

Vorderingen van de stroomlijnkap





Vandaag heb ik niet gefietst. Eigenlijk was ik best nog wel moe van de inspanningen van gisteren en ben ik veel te laat naar bed gegaan om er weer vroeg genoeg uit te komen. Een bijkomend voordeel is dat ik nu wat meer tijd heb om aan mijn stroomlijnkap te werken. Dit moet mijn geheime wapen worden voor de wedstrijden op de cycle vision volgende week (2 en 3 juli te Sloten). Ik realiseer me nu wel dat de bruikbaarheid van een dergelijke kap nogal beperkt is. Wanneer de temperatuur boven een graad of twintig komt of wanneer het bijvoorbeeld regent dan kan ik hem wel thuislaten. Een gebrek aan koeling levert meer nadelen op dan het voordeel van een betere stroomlijn.

Dit is mijn eerste experiment met epoxy en glasvezels. Een volgende keer zou ik het ook wel anders doen, maar dat is gemakkelijk praten achteraf. De methode die ik heb gevolgd is nogal omslachtig, dat kan je op de foto's wel zien.



- ruwe mal maken met doorsnedes van stukjes MDF
- deze vorm bekleden met strippen dun hout
- hierop kranten papier plakken om de mal af te dichten
- de achterzijde opvullen met PUR schuim
- voorkant schuren en plamuren
- nogmaals schuren en plamuren
- met PU lak verfen
- met wax inspuiten
- mal met glasvezeldoek bekleden en dit insmeren met epoxy

tussen de handelingen zit steeds een droogtijd (uithard tijd) van 24 uur!

Morgen kan het resultaat uit de mal halen. Ik weet nu al dat het niet zo glad is als ik graag zou willen. Hopelijk is de pasvorm op de Quest wel goed, dan kan ik hem tenminste wel gebruiken.


update: Omdat het zulk mooi weer is heb ik toch nog even een klein rondje gemaakt. Francis was met de camera in de weer en maakte een paar foto's van me voordat ik op pad ging

Geen opmerkingen: