woensdag, juli 04, 2007

De laatste dagen komt er weinig van fietsen, Ik heb geen tijd, geen zin of het is gewoon te slecht weer naar mijn zin. Het positieve daarvan is dat ik wel meer tijd voor andere dingen heb zoals bijvoorbeeld het maken van de race-kap voor de Quest waarmee ik de stroomlijn verder kan verbeteren.



De eerste poging heeft een weinig fraai resultaat opgeleverd, ik heb het mezelf gewoon veel te moeilijk gemaakt. Het is erg lastig om een driedimensionale negatieve mal te maken die bovendien nog goed aansluit op de contouren van het instapgat en bovendien voldoende ruimte voor mijzelf biedt. Ik heb er wel veel van geleerd en daarmee ben ik een tweede poging gestart.

Ik heb de kap nu in twee delen gesplitst: 1. het deel dat het instapgat afsluit en 2. het deel waar ik met mijn hoofd in zit. Na veel proberen en meten ben ik tot de conclusie gekomen dat het eerste deel eigenlijk heel simpel is, een enkelvoudig gebogen vorm. Om dit te maken heb ik een steun gemaakt waarin een acryl plaat kon worden gespannen. Daarop heb ik drie lagen glasvezeldoek gelegd en het geheel met epoxy bestreken. Daarna heb ik het geheel ingepakt in folie en luchtdicht afgeplakt. Met een aquariumpomp heb ik toen de lucht eruit gezogen zodat de vezel mooi tegen de mal werd aangetrokken. Na 24 uur drogen kon ik het eerste deel van de kap gemakkelijk uit de mal halen, zonder dat ik losmiddel hoef te te gebruiken. (losmiddel maakt het lastig om het epoxy in een later stadium weer te verlijmen). Nu moet ik de vorm alleen nog op maat knippen. Het resultaat is een erg strak gevormde gebogen plaat.




Het tweede deel heb ik opgebouwd uit stukken isolatieplaat (XPS hardschuim van 5cm dik) welke ik met speciale lijm op elkaar heb gelijmd. Over dat lijmen ben ik niet helemaal tevreden, de lijm droogt niet goed op omdat er geen lucht tussen de platen komt. Ik ben nu een proefje aan het doen met verschillende lijmsoorten. Niet ieder lijm is geschikt omdat sommige soorten het materiaal aantasten. De verschillende lagen heb ik voor het lijmen met een decoupeerzaag ruw op vorm gebracht. Na het lijmen heb ik de vorm verder verbeterd met zagen, raspen en een schuurmachine. Als laatste stap heb ik de mal met de hand geschuurd.



Morgen ga ik weer even langs bij polyservice om nieuwe materialen te halen, de epoxy en glsvezel is weer bijna op.

De volgende stappen zijn:
- mal van XPS met acrylverf aflakken. (polyurethaan tast het materiaal aan)
- tweede deel van de kap met glasvezel en epoxy maken.
- de twee delen aan elkaar vastlijmen (met epoxy).
- venster maken.
- schuren en aflakken.


- Er is wel wat fantasie voor nodig om te zien of dit wat wordt.

Hopelijk kan ik zaterdag weer een stukje fietsen, het weer lijkt in het weekend ook weer wat beter te worden.

Van Ymte (velomobiel) kreeg ik een mailtje dat hij (waarschijnlijk) een oplossing heeft voor het gekraak van de achteras. Ze brengen nu een coating van nikkel aan op de achteras waardoor de passing met het lager wat strakker wordt (en waardoor de as waarschijnlijk minder snel slijt, nikkel is een erg duurzaam materiaal). Dus ga ik binnenkort een keertje richting Dronten om de as te laten vervangen.

wordt vervolgt...

Geen opmerkingen: