zondag, augustus 19, 2007

Testrit met stroomlijnkap en ventilator


Uit de vorige test met de stroomlijnkap bleek dat het met de snelheid wel goed zit, ook tegen de wind in haal ik gemakkelijk een snelheid van zo'n 50km/uur. Alleen de ventilatie (of wel het gebrek aan ventilatie) is het grote probleem. Dat had ik al verwacht en daarom had ik al een kleine ventilator klaar liggen voor inbouw. Gisterochtend heb ik de ventilator zo ingebouwd dat hij onder het rijden kan worden versteld. Wanneer de ruit beslaat kan de luchtstroom naar boven worden gericht. Normaal gesproken richt ik hem op mijn gezicht.

Bij een eerste proefrit bleek de ventilator inderdaad een hele verbetering. De rit ging zo goed dat ik zelf nog even een stukje op en neer langs de nieuwe waterweg heb gereden. Bij de terugrit haalde ik een maximumsnelheid van 65km/uur met de wind dwars op de rijrichting.

Vanmiddag heb ik nog een ritje gemaakt waarbij ik eigenlijk hetzelfde traject wilde afleggen zoals ik dat vorig jaar juli al eens had gereden. Destijds reed ik vier keer langs Schipluiden waarbij de gemiddelde snelheid 47km/uur was. Een herhaling met de stroomlijnkap op zou een mooie vergelijking geven. Helaas liep het anders dan voorzien. Al bij de Rit naar het startpunt toe had ik het veel te warm. Of het nu aan de hoge temperatuur (25 graden) lag of aan het iets te dikke shirt dat ik droeg. Ik weet het niet maar ik kreeg het zo warm dat ik halverwege het geplande traject de snelheid drastisch moest verminderen. Opgeteld heb ik bij het stuk heen en het stuk terug 16km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 50km/uur. Bij de rit gisteren had ik 30 km afgelegd met een gem. snelheid van 48km/uur.

Nadat ik de Quest weer thuis had gebracht ben ik een een stuk op mijn mountainbike gaan rijden om weer af te koelen. Hopelijk is het bij de wedstrijd van 1 September niet zo warm als vandaag!

Geen opmerkingen: