dinsdag, oktober 23, 2007

Van Texel naar Wateringen


Vandaag was alweer onze laatste dag van de kleine vakantie naar Texel. Gisteren ben ik nog een rondje rond het eiland gefietst. Het was zulk stralend weer, we boffen enorm dat het juist deze vier dagen zo goed was, dat ik wel moest. Op het parkeerterrein bij de vuurtoren in Cocksdorp bood een toerist aan om me te fotograferen in mijn Quest. dat is weer eens wat anders dan een foto van een lege fiets.



Vanmorgen heb ik eerst een nieuwe route op de computer gepland, deels van snelfietsroute.nl , deels van google maps en een deel zelf bedacht. Met wat kunst en vliegwerk, knippen en plakken creëer ik een file die mijn GPS lust. En dan maar hopen dat de GPS me niet de snelweg op probeert te sturen. De route van de heenweg was me behoorlijk tegengevallen, al die wegomleggingen, daar wordt ik niet goed van.

Om tien uur vertrok ik eerst richting vliegveld waar een paar kennissen van ons een tandem sprong gingen maken. Om 11:30 besloot ik niet langer te wachten en vertrok ik richting veerpont naar Den helder. De 16km naar de boot raffelde ik in 25 minuten af en gelukkig was ik nog net op tijd, anders had ik een uur moeten wachten.

Ik kwam er al snel achter dat je tegenwoordig in Nederland niet meer ongestoord kunt fietsen. In Den Helder was het meteen raak, daarna een omleiding voor Alkmaar en even later een omleiding na Alkmaar. Toen ik op de plek kwam waar het fietspad onder de N244 door zou moeten gaan hield het pad gewoon op. Toen ik het verderop nog een keer probeerde ging het weer mis. pas bij mijn derde poging kon ik een doorgang vinden. Dat schiet natuurlijk niet erg op!

Vanaf hier gaat het een stuk beter. Een bromfietser die me in Alkmaar was gepasseerd vormt een mooie uitdaging. Bij "De Woude" passeer ik hem. Ik realiseer me plots dit dit de speeltuin is van Wim Schermer. Ja, hier kan je inderdaad lekker fietsen. Wat een prachtige omgeving en nog zoveel ruimte ook.



Niet veel later ben ik bij de pont over het Noordzeekanaal. Hij is net naar de overkant vetrokken, dus ik heb even tijd om de lekkere, zelf gebakken, krenten boterham van mijn moeder in het zonnetje op te eten.

Aan de overkant van het water kan het gas er weer op. Nu ben ik op het stuk snelfietsroute aangekomen. Haarlem is een groot drama, hier mag de route absoluut geen snelfietsroute heten. Ik denk dat een dergelijke route over het algemeen ook niet door een grote stad mag gaan, daar kan je immers niet snel fietsen. Ik probeer het toch en prompt passeert een politie auto me. Een agent probeert uit te stappen voordat ik hem ben gepasseerd. Even schiet het door me hoofd, doorrijden! Maar dan ben ik toch braaf en stop keurig voor de agent. (Als ik was doorgereden had ik toch aan het kortste eind getrokken). Even later staan er drie agenten naast de Quest. Ik hou een betoog dat ik verblind werd door de zon, een doorgang probeerde te zoeken langs de op het kruispunt staande ambulance en dat ik het hele verkeerslicht niet heb gezien. Waarschijnlijk hebben ze haast en ik kom er met een waarschuwing vanaf. gelukkig maar, dat scheelt een hoop geld en bovendien had ik geen legitimatie bij me.

De wegen door Haarlem zijn slecht en even verderop slaat het wegomleiding noodlot weer toe.

Ondertussen beginnen mijn knieën aardig pijnlijk te worden. Hier heb ik sinds zaterdag al last van omdat ik met korte broek naar Texel ben gereden, wat met lage temperaturen geen goed idee is. Eigenlijk heb ik alleen in de winter last van mijn knieën. Hierdoor moet ik het tempo wat verlagen, anders blijf ik hier nog heel lang last van houden.

Bij Leiden, Voorschoten en Leidschendam is het fietspad ook niet zoals het zo als ik het graag zie. Maar gelukkig kom ik geen omleidingen meer tegen. Rond zes uur ben ik , gelukkig, weer thuis.

Vandaag 180km, totaal 16420km

Geen opmerkingen: