zondag, april 13, 2008

Kaagtocht met FTC Westland




FTC Westland organiseert ieder jaar verschillende toertochten. Vorig jaar ben ik al een aantal keer met de wielrenners meegefietst en vanmorgen dus weer, dit maal voor de Kaagroute. Om 8:30 ging de eerste groep renners naar buiten en ik sloot gelijk aan. Wanneer we door een snellere groep werden gepasseerd dan sloot ik me daar weer bij aan. Ik kan vanuit mijn lage positie de pijlen op de weg niet goed zien, dat laat ik aan de wielrenners over die ik op een tiental meters afstand volg. Ik doe ook mijn best om ze niet in de weg te rijden, als er achtervolgers aanhaken laat ik me even een stukje terugzakken. Ik haal ze immers toch wel weer in (zolang ik nog weet waar ze heen zijn gereden).

Het tempo lag lekker hoog, soms wel tot 45 km/uur. Vooral in kleine plaatsjes, met smalle weggetjes en krappe bochten, moest ik nog aardig aanpoten om bij te blijven. Wanneer we dan weer op de langere wegen kwamen had ik het weer erg gemakkelijk. Halverwege stopten we een half uur voor koffie en appeltaart. Een paar wielrenners merkten op dat ik wel erg hard kon. Ik had een paar keer de afstand tussen twee groepje in korte tijd ingehaald, daarbij haalde ik een snelheid van zo'n 60km/uur. Dat scheelt nogal wat met de groep die ik achter me liet die misschien 45 reden. Maar ja, het is ook geen eerlijke vergelijking tussen een racefiets en een Quest met zo'n mooie stroomlijn.















Na de koffie ging haakte ik bij een alleen rijdende wielrenners aan, die al snel het spoor bijster raakte. Gelukkig kwamen we vijf minuten later weer andere deelnemers tegen die wel goed waren gereden. Nu ging het tegen de wind in, dat was duidelijk aan het tempo te zien.

In kijkduin wist ik zelf wel hoe ik weer terug moest naar Velo en ging ik mijn eigen weg. Na een kleine 3 uur fietsen was ik weer thuis (33 km/uur gem).

Geen opmerkingen: