dinsdag, april 29, 2008

Rondje Texel



Na mijn fietstocht naar Texel van afgelopen vrijdag heb ik een paar dagen niet gefietst om mijn benen weer een beetje rust te geven. Zondag hebben we met ze allen een lange strandwandeling rond de slufter, een natuurgebied, gemaakt. Gistermorgen ben ik eerst met Francis gaan hardlopen, Michelle ging mee op haar skeelers.

Gistermiddag was het weer zodanig opgeklaard, in de morgen was er nogal wat bewolking en leek het te gaan regenen, dat ik zin had ik een ritje met de Quest. Ik had hem al eerder goed uitgesopt, hij ging er niet frisser door ruiken met al dat zweet. Eerst richting Oudeschild en vanaf daar Noord over het traject dat wordt gereden bij de wedstrijd voor het Nederlands kampioenschap tijdrijden. Ik heb me al weer ingeschreven voor de wedstrijden in September.

Op het eerste stuk, zo'n beetje tot aan De Cocksdorp, had ik de wind van achteren. Vanaf De Cockdorp loopt het fietspad door de duinen. Je kon wel zien dat er veel toeristen op het eiland zijn, een aantal keer moest ik flink remmen voor ik een groepje fietsers kon passeren.
Het is prachtig om zo in de natuur te fietsen. Bij de standafslagen paal 28 en paal 9 maakte ik even een lusje naar het strand toe.

Vlak voor het dorp Den Hoorn reed ik naar de camping om er daarna achter te komen dat er alleen een prive weg in de goede richting liep. Met de quest kan je niet door smalle doorgangen, dus nam ik het zekere voor het onzekere en keerde ik maar weer om.


Op de weg richting Het Horntje stapte ik nog even uit de Quest om wat foto's te maken van de schapen die daar massaal met hum lammetjes op de weg lopen, dat is wel een heel schattig gezicht.

Na het de veerponthaven Het Horntje kon ik over de dijk richting Oude Schild rijden. Dat die dijk zo'n slecht fietspad is had ik niet eerder gemerkt. Boven een bepaalde snelheid krijg je veel last van de hobbels in het wegdek. Op een bepaalde plek hadden de meeuwen schelpen op het fietspad laten vallen die harde knallen gaven toen ze tegen de binnenkant van de wielkasten sloegen. Vanaf dat punt probeerde ik ze zoveel mogelijk te ontwijken, een lekke band heb je snel te pakken.




Na Oude Schild ging ik weer richting Den Burg.




Na 75km en een kleine twee uur was ik weer terug.

1 opmerking:

Mick zei

"Er horen geen bomen thuis op Marken!" -hoorde ik 'n oud vrouwtje onlangs streng zeggen over haar geboortedorp.
Op Texel zijn ze kennelijk écht niet te vinden: Bómen bedoel ik (dus geen tekenbeten ook).