donderdag, april 10, 2008

nieuwe route dordrecht-wateringen

Gisteren had ik onverwachts wat tijd om aan de Quest te hobby-en. Althans, aan het windschermpje voor de Quest. Het nadeel van een bril, welke je echt wel nodig hebt wanneer je 90 minuten door de kou rijdt, is dat hij steeds beslaat. Vandaar dat ik gisteren een nieuw, krasvrij, schermpje heb gemaakt. Nu had ik de pech dat het vanmorgen verschrikkelijk vochtig was, op sommige plekken was het zicht minder dan tien meter. Dat leverde wel hele mooie plaatjes op. Ik bleef het schermpje maar schoonvegen, het water droop er vanaf. In Delft reed ik zoals gewoonlijk door het rode licht over een kruising waar het heel rustig was. In het midden stond een automobilist een die zich nogal vreemd gedroeg. Toen ik de tweede keer door het rood reed toeterde hij en riep iets door het zojuist geopende raam. Ik zag het direct: een onopvallende agent (type zeiksnor) die mij de les wilde lezen. Bij het volgende kruispunt naderde ik (heel tactisch) erg langzaam om een confrontatie te vermijden. De beste man wilde er toch nog even een punt van maken en riep weer van alles in mijn richting. Ik heb een goed advies voor deze overijverige agent (in een tijd dat half Nederland door het rode licht fietst): ga boeven vangen (of terroristen als je met je tijd meegaat).


Het ging niet zo snel als ik gewend ben, misschien de terugslag van drie keer in een week 100km fietsen, of zou het aan de lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid liggen? Wat wel frappant is, is dat ik drie keer in een week om exact 8:33 uur heb ingeklokt. En dat na 90 minuten fietsen!

In de middag pauze ben ik nog even met de Quest op stap geweest voor een boodschap, toen ging het al weer veel beter. Omdat het zulk prachtig weer was besloot ik om de zuidelijke route om Dordrecht heen uit te proberen. Van een paar collega's kreeg ik adviezen over de optimale route. Uiteindelijk ging het allemaal erg voorspoedig en binnen no-time was ik al weer bij de Kiltunnel. Vandaar ken ik de route op mijn duimpje van de tijd dat ik in het industrie gebied naast de tunnel werkte.

In de tunnels maak ik er een sport van om er zo hard mogelijk doorheen te fietsen. bij de Kiltunnel en de Heijenoordtunnel gaat dat perfect, daar kan je in,- en uit fietsen. De Beneluxtunnel is lastiger want daar moet je aan weerskanten met de lift. Het resultaat van vandaag is als volgt:

Kiltunnel 76km/uur, Heijenoordtunnel 84km/uur, Beneluxtunnel 68km/uur

Het is jammer dat deze route veel langer is dan de "normale" route (66km ipv 52km) want het is een erg mooie tocht door diverse natuurgebieden. Alles bij elkaar kom je maar een handvol verkeerslichten tegen, dat is ook wel een omweg waard. Ik vind het wat veel om twee keer op een dag te fietsen, maar voor een terugrit ga ik het zeker herhalen. De heenweg ging in 33km/uur de terugweg in 36km/uur.

Ik heb vandaag mijn GPS60 maar weer eens meegenomen in een nieuwe steun die ik ook met klittenband kan vastzetten. Dat werkt beter dan hem aan de bedrading ophangen ( wat ik de afgelopen twee jaar heb gedaan

vandaag 52,10,66km totaal 18902km

1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Je schrijft dat een bril altijd beslaat. Ik gebruik al jaren een Alpina bril. Deze beslaat uitsluitend als je bezweet bent en stil staat voor een stoplicht, anders werkelijk nooit. Kijk even op:
http://tinyurl.com/6cfsy2
Groeten,
Wim Schermer