maandag, mei 08, 2006

Dubbel pr van Dordrecht naar Wateringen

Gisteravond moest ik er even over nadenken toen Franciska me vroeg of ik vandaag ging fietsen. Wanneer ik ga fietsen legt ze mijn boterhammen, die ze al ’s avonds (met liefde) voor me klaarmaakt, in de Quest. Als ze mijn boterhammen in de koelkast legt dan vergeet ik ze meestal en zit ik de volgende middag zonder. Ik moest er even over nadenken want ik had er immers al een aardige rit opzitten. Toch besloot ik dat ik niet kinderachtig moest zijn, ik ging het gewoon proberen. Dus vanmorgen ben ik rustig van start gegaan en het ging van een leien dakje. Het weer zit ook enorm mee, dat is toch fantastisch fietsen! Het ging allemaal lekker vlot zonder al teveel verkeerslichten op rood en ik was uiteindelijk in een mooie tijd van 1:33 op mijn werk. Gelukkig kan ik nog steeds profiteren van de gespaarde uren zodat ik wat later op mijn werk kan verschijnen. Als je drie uur moet fietsen scheelt toch wel of je 9 uur werkt of 7,5 uur!

Om half vijf startte ik weer voor de terugrit. De wind was gedurende de middag aardig toegenomen, met het hoogtepunt rond 1 uur vanmiddag. Maar nu waaide het nog steeds met windkracht vier. Ik krijg de slag te pakken in de tunnels en ik blijf zo hard doortrappen dat ik aan de andere kant bijna weer helemaal omhoog rijd in het hoogste verzet. Op het stuk tussen de Kiltunnel en de Heinenoordtunnel had ik wat last van windvlagen en ik moest toch wel goed opletten niet van het fietspad af te waaien. Halverwege passeerde ik een lage ligfiets met stroomlijnpunt. Hij deed goed zijn best maar tegen een geheel gestroomlijnde fiets kan hij toch niet op. Op het laatste stuk naar de Heinenoord zag ik een man op een mountainbike rijden. Het kwam precies mooi uit dat ik hem onder in de tunnel voorbij zou rijden. Dit was weer een mooie kans om mijn tunnel maximum te verbeteren en ja hoor ik verpletterde mijn oude record met een nieuwe top van 85km/uur. Het gaat er nu niet meer om wat ik nog aan extra kracht kan leveren, het is meer het probleem of ik nog harder durf te gaan. De fietser haalde ik in met een snelheid verschil van zeker 35km/uur. Ik weet nog van de tijd dat ik hier zelf met mijn racefiets doorheen ging dat 55 km/uur al heel veel moeite kost. De buiten temperatuur was best wel goed, al kreeg ik het in de Quest best wel erg warm. Toch voelde ik me uitstekend en had ik nergens meer last van (ook niet van mijn knie). Hoewel ik niet van start was gegaan om een nieuwe record te bereiken dacht ik wel steeds mee dat dit er vandaag goed inzat. Eigelijk voerde ik het tempo gedurende de rit verder op. Ook de beneluxtunnel ging gesmeerd, hoewel ik hier een paar minuten verlies in de twee liften. Terwijl ik de andere twee tunnel doorfiets met een gemiddelde snelheid van 55km/uur haal ik in deze 900m lange tunnel slechts een gemiddelde snelheid van 14km/uur (met dank aan de liften). Jammer dat je deze tunnel niet in het geheel kan fietsen. Wat ik in deze tunnel ook heel ergerlijk vind is dat de brommers de lift vullen met hun uitlaatgassen. Dan kom ik uithijgen en adem ik die rotzooi weer in. Ook de ventilatie van de tunnel is zeer slecht, de uitlaatgassen blijven er lang hangen.

Het stuk door Vlaardingen ging ik ook lekker hard, hoewel het paadje langs de vaart nogal vertragend werkt. Ik moet er regelmatig fietsers van mijn weghelft aftoeteren om de vaart erin te kunnen houden.
Op het stuk tussen Vlaardingen en Schipluiden heeft de provincie zijn belofte nog niet waargemaakt en rijden er nog steeds drommen auto’s op het smalle weggetje. Toch had ik geluk en kon ik een achterliggende auto voorblijven zodat ik het stuk zonder extra vertraging kon rijden. Als ik naar de GPS-track kijk dan zie ik dat ik de hogere snelheden nooit langer dan een paar minuten kon vasthouden. Als ik lekker op gang ben dan komt er wel weer een obstakel dat de snelheid eruit haalt. Er is één uitzondering en dat is het stuk in de Hoekse waard waar ik bijna tien kilometer redelijk rechtuit kan fietsen (er zijn wel een paar vervelende verkeersdrempels en bochten). Hier haal ik dan ook een gemiddelde van 44km/uur over de tien kilometer..

Het laaste stuk door Wateringen heeft weer een aantal obstakels voor quest rijders. Thuisgekomen was ik zeer benieuwd naar de cijfers van de terugrit. Inderdaad bleek ik een nieuw Pr te hebben gereden van 1:30 uur over 55,5km. Dat betekend een gemiddelde van 37km/uur!!

Vandaag 107km, totaal 3605 km

1 opmerking:

Anoniem zei

Zie ook http://groups.google.com/group/ligfiets/t/bcd91481632f23a2?hl=nl