zondag, mei 07, 2006

Toertocht met fiets tour club Wateringen.


Vrijdag las ik ‘s avonds het lokale krantje door toen Franciska me er op wees dat de fiets tour club Wateringen een advertentie had geplaatst over een tourtocht op zondag 7 mei. Normaal ga ik zondag morgen hardlopen met een vriend van mij, maar die is nu en paar weken voor zaken naar Australië. Daarom leek me dit wel een leuk alternatief. In de krant werden de afstanden 70, 120 en 135 km vermeld, maar toen ik me voor 120km wilde inschrijven bleken de ritafstanden 70, 105 en 135 km te zijn. Om half negen gingen we bij de velo-hal in Wateringen van start. De route stond steeds op de grond met krijt aangegeven. Vanuit een quest is dat wat moeilijk te zien, vandaar dat ik besloot om achter een snel groepje aan te gaan. Steeds als we door een sneller groepje werden gepasseerd haakte ik aan. Hoewel mijn snelheid op het rechte stuk beduidend hoger ligt moest ik soms toch nog even aanpoten om de groep bij lastige verkeerssituaties te kunnen blijven volgen. Mijn snelle groepje bleek zo nu en dan toch nog een aardig tempo te ontwikkelen, nu en dan werd er een sprintje getrokken en kon ik “vol aan de bak”. Na zo’n sprintje, wat mij vaak te kort duurde, ging het wel weer wat te langzaam naar mijn zin. Omdat de renners elkaar uit de wind houden kunnen ze nog redelijke hoge snelheden bereiken, op een enkel stuk ging het even zelfs richting 50km/uur. Maar ik wist dat als ik alleen verder zou gaan ik binnen “no-time” op het verkeerde pad zou belanden, dus toch maar gewoon blijven volgen. De route was werkelijk erg mooi, op sommige kleine stukjes met vervelende stuiterklinker weggetjes na. We gingen van Wateringen via Rijswijk, Voorburg, Leiden, Hoogmade, Aalsmeer, Leimuiden, Woubrugge, Hazerswoude, Nootdorp, Rijswijk en weer terug in Wateringen. Hele stukken liepen langs het water bij de Brasemer- en Westeinder plassen. Na ca 75km stopten we bij “Royal van Zanten”, een hyper modern tuinders bedrijf in de buurt van Aalsmeer waar de tocht ook naar was vernoemd. Hier kregen we een kopje koffie met een heerlijke appelkoek, goed verzorgde stop! Op de terugweg leek het of de renners wat vermoeid waren want echt hard ging het niet meer. Mijn groepje was nu ook geslonken naar een man of zes, terwijl we in het begin steeds met een veel grotere groep reden van misschien wel 60 renners. In Wateringen terug gekomen bleek de gemiddelde snelheid (zonder de tussenstop mee te tellen) op 33km/uur, dat viel dus best nog wel mee.

Toen ik weer bij velo weg wilde rijden maakte een oudere man een opmerking dat ik de quest in de velo kleuren moest laten spuiten. Eerst begreep ik niet wat hij bedoelde. Hij wilde zeggen dat de fiets, een velo-mobiel in de kleuren van de sporthal “velo” zou moeten. Leuk gevonden, maar ik doe het toch maar niet.

Ondanks de denigrerende opmerkingen de ik heb moeten aanhoren over de quest was het toch een heel leuke ochtend. Misschien doe ik dat wel nog een keer, ze organiseren immers bijna elke Zondag een tourtocht (zie www.ftcw.nl )


Vandaag 138 km, Totaal 3498 km

Geen opmerkingen: