maandag, april 23, 2007

snelste rit terug uit Dordrecht?

Vorige week maandag had ik er behoorlijk spijt van dat ik niet met de Quest naar Dordrecht was gereden. ’s Morgens is het even doorbijten maar op de terugweg gaat het veel beter. Ik vindt het vooral moeilijk op vroeg te vertrekken, daarom ben ik vanmorgen lekker relaxed van start gegaan.

Dat blijkt een goed strategie voor mij te zijn, ik vertrok om 7:15 en was om 8:45 al op mijn werk. Het voelt goed aan toch maak ik nog een behoorlijke snelheid. Het leek wel of de korte vakantie van het weekend nu weer verder ging. Het is fantastisch om zo lekker in je Quest te zitten als je door de polders zoeft. En dat terwijl menig automobilist zit te stressen om op tijd op zijn werk te komen.

Omdat het toch een rustig ritje was ben ik zelfs door het centrum van R’dam gereden. Op het vlakke stuk na de Erasmusberg (om hem maar even met de Limburgse termen aan te duiden) zag ik een politieauto schuin achter me rijden. De meeste automobilisten rijden hier opvallend rustig, blijkbaar is er een streng snelheids beleid. Het leek mij we leuk om eens te kijken hoe zij op mijn snelheid reageerden.

Mijn benen waren natuurlijk niet helemaal fris meer na de kilometers van het afgelopen weekend maar ik wist er toch nog 55 echte km/uur uit te persen.
De politie auto bleef het hele stuk naar me rijden maar er gebeurde verder niets.

Ik had er wel een boete voor over gehad…

De rest van de rit ging vlotjes, behalve op een kruispunt waar een zeug in een dikke auto het nodig vond om naar haar hoofd te wijzen. Ik geef toe dat ik me niet helemaal netjes gedraag als ik een kruispunt met verkeerslichten op rood oversteek, maar om nu gelijk zo te reageren!

Meer mensen zouden met dit prachtige weer de fiets moeten pakken, dat is voor alle partijen veel beter. Het is toch eigenlijk waanzin dat een automobilist 20 keer zijn eigen gewicht aan auto meesleept en hiermee zoveel energie verspilt. Naar mijn idee is energie ook veel te goedkoop, maar daar komen we wel achter tegen de tijd dat het werkelijk opraakt.


De terugweg ging helemaal boven verwachting goed. Ik had gedacht dat mijn spieren nu wel eens zouden gaan protesteren tegen de mishandeling van de laatste dagen, maar ne het tempo zat er weer lekker in. Gaandeweg merkte ik dat er mogelijk een nieuw record inzat en dus ging ik steeds sneller fietsen. Uiteindelijk reed ik op het laatse stuk zelfs bijna 50km/uur.

gemiddelde snelheid 36km/uur, totaal vandaag 100km, totaal van de Quest 11885km

Geen opmerkingen: