Ik had me al eerder voorgenomen dit weekend het grote 65T tandwiel voor in de Quest te vervangen door een kleiner 57T exemplaar. Het is namelijk niet mogelijk vanaf de kleinere tandwielen weer omhoog naar dit grote tandwiel te schakelen. Bij de tocht door Duitsland volgende week zijn de kleinere tandwielen hoognodig.
Het is prachtig weer, dat maakt het een stuk makkelijker om aan de Quest te sleutelen. Naast het verwisselen van de tandwielen zal ook de ketting moeten worden ingekort. Om makkelijk te kunnen sleutelen zet ik de Quest op de tuintafel en leg hem op zijn zij, dat werkt een stuk prettiger. Ik haal het verschil (8 schakels) van de ketting af met mijn nieuwe aanwinst, een Tacx kettingpons. Het blijkt inderdaad een goede aankoop, hij doet zijn werk prima. Na het monteren van het tandwiel moet ook de derailleur omlaag worden geschoven, anders zit de geleide-beugel te ver van de ketting. Daarna moet ook de kabel opnieuw worden gespannen anders kan er niet worden geschakeld.
Na een proefritje blijkt dat de ketting nog steeds te lang is, hierna haal ik er nog een vijftal schakels uit. Uiteindelijk geef ik het stelschroefje op de versnellingshandel nog een slag naar rechts omde kabel iets strakker te zetten. Hierna schakelt de Quest weer soepel over de drie tandwielen.
Het is nog steeds mooi weer en dus ga ik met de fiets nog even een proefritje maken. Het fietsen gaat lekker en uiteindelijk wordt het een proefrit van 70km. Ik merk wel op dat er een vreemd geluid achterin de fiets is wanneer ik iets minder kracht zet. Dit lijkt op het punt waar de tandwielen gaan vrijlopen te gebeuren. Ik heb dit al eerder gehad, vlak nadat ik nieuwe achtertandwielen op de Quest had laten monteren. Toen ging het vanzelf weer weg. Thuisgekomen maak ik de ketting goed schoon, vet hem opnieuw in en spuit smeermiddel op de achter derailleur. Bij een klein rondje rond het huis lijkt het geluid weg te blijven..
Afgelopen Vrijdag moest ik overwerken. Uiteindelijk maak ik het een stukje makkelijker door met de Quest naar Dordrecht te fietsen. Het blijkt een zeer goede beslissing. Wanneer ik terug rij zie ik kilometers langs rijen auto's op de snelweg staan. En ik kan heerlijk cruisen in de namiddag zon. Op het fietspad langs de A15 zie ik een groepje wielrenners voor me rijden. Het komt qua afstand en timing perfect uit, ik zet aan en ga met een ietswat overdreven 65km/uur bij ze voorbij. Kinderachtig maar het blijft toch leuk!
102 en 70 km
4 opmerkingen:
Ik was vvan de week in 'n grote fietsenzaak waar ik een gesprek aan de klant voor me opving die gewaarschuwd werd dat kettingen gaan breken als ze weer met 'n kettingpons terug in elkaar worden gezet.
Omdat ze het korte(re)crankstel
niet hadden waar ik naar zocht (dat ik nu bij EL fiets heb besteld)en ik eigenlijk niet houd van luxe racefietszaken had ik nog willen beargumenteren dat "mensen die hun ketting breken gewoon sterke benen hebben!".
Desalnietemin zou 't waar kunnen zijn en moet je daarna dus -minstens- twee sluitschakels gaan gebruiken als je weer op 't 65 tand tandwiel terug overgaat...
Kettingen breken als ze niet op de juiste manier met een kettingpons in elkaar worden gezet. Dat heb ik zelf ervaren toen ik een tijd geleden met een slechte pons gebruikte. Je moet het pinnetje precies op de goede plek terug zetten. Iets te ver of juist niet ver genoeg en de ketting schiet eerst aan 1 kant los. Dan duurt het niet lang of de ketting breekt. Een goede pons scheelt al een stuk. Eduard
Ja, ik heb ook 'n pons van hetzelfde merk.
En opvallend is trouuwens dat ze met zo'n verhaal níet komen op 't moment dat je bij ze staat om 'n kettingpons aan te schaffen!
Na de montage van kortere cranks -waar ik erg tevreden over ben- zou ik graag mijn versnellingsbereik in de FAW uitbreiden.
Zowel naar onder toe (meestal genoeg maar door de korte cranks op de helling naar m'n werk op de 2'verdieping erg kritisch geworden)als naar boven. Dit vanwege de betere stroomlijn t.o.v. een gewone fiets.
Ik kan me dan ook goed voorstellen wat 't versnellingsbereik van een Quest dan wel niet moet behelzen!
Omdat ik de Alleweder vaker wil gaan gebruiken ben ik niet meer tevreden met de Nexus inter 7 (ook nog zelf gespaakt)maar heb 'n 3X7 Sachs naaf klaarliggen om 'n nieuw 20" achterwiel te fabriceren.
Dat lijkt me toch praktischer/sneller schakelen dan met dubbele voortandbladen...
De velg gisteren maar gewoon besteld bij Notten in Landsmeer: Van een technisch degelijke alround-vakman (met familiebedrijfje) die me bovendien geen portokosten rekent...!
Een reactie posten