donderdag, april 14, 2011

record aantal ligfietsen gespot

Het lijkt aardig te lukken om minstens twee keer in de week met de Quest naar Dordrecht te rijden. Afgelopen maandag de eerste keer en vandaag voor de tweede keer. Hiernaast kan je de route, het hoogte profiel en het snelheids verloop zien. Op deze website "ride with the GPS" kan je je activiteiten bijhouden. In feite moet je dan iedere rit opslaan, ik ben helaas niet zo consequent.


Normaal zijn de woon-werk ritjes vrij standaard en gebeurt er niet zoveel bijzonders. Ik heb altijd haast om op mijn werk te komen, immers hoe later ik binnen kom, hoe later ik pas weer mag gaan. Dus foto's maken enzo zit er eigenlijk niet in. Vandaag op de terug weg was wel erg bijzonder. Ik ben namelijk op deze route nog nooit een gestroomlijnde ligfiets tegen gekomen, laat staan een Quest. Vandaag kwam ik zowaar een Quest tegen op het fietspad langs de A20 bij Papendrecht. Het was een nogal oud exemplaar met veel beschadigingen aan de voorkant. Tijd om te stoppen was er niet, we waren elkaar in een mum gepasseerd. Even verderop wist ik helemaal niet meer hoe ik het had, weer een Quest! Ditmaal een fiets met overal ronde sticker, het leken wel verbodsborden. Ik minderde vaart, maar de andere fietser ging onverminderd door.

Op andere dagen passeer ik wel eens een ligfietser, soms zelf twee. Het record staat op drie stuks. Dat werd vandaag verpletterd, want ik kwam maar liefst 7 ligfietsers tegen op het stuk tot aan het centrum van Rotterdam (1 meisje tussen Rotterdam en Delft). Dat is een goede ontwikkeling, hoe meer fietsers, hoe minder van die stinkende auto's. Het stond trouwens weer aardig vast in Rotterdam. Ik denk dat ik wel een paar honderd auto's ben gepasseerd. Mijn rit tijd zat zoals gewoonlijk rond de 1,5 uur (gereden tijd). De totale tijd varieert wel, zeker als de brug over de Noord voor mijn neus dicht gaat.

Dinsdag is mijn Magic Shine licht uit HongKong binnen gekomen. Ik had de moed al opgegeven, het duurde immers al meer dan een maand. Maar gelukkig heb ik hem nu. Wat geeft dat lampje een bak licht voor 10 Watt. Ik ga hem binnenkort uit elkaar halen om de lamp dimbaar te maken. Standaard kan je hem met een schakelaar in vier standen zetten, vol aan, 30% aan, knipperen en uit. Die schakelaar kan ik niet gebruiken want ik wil hem met mijn Quest computer in vijf standen dimmen . dat is reuze handig want dan spaar je een hoop energie wat op lange ritten noodzakelijk is. Op vol vermogen kan hij drie uur op de meegeleverde Lithium accu branden. In de laagste stand wel 12 uur.

Verder ben ik met een ander interessant project bezig. ik wil een ipod touch als navigatie systeem gebruiken. dat moet mogelijk zijn hoewel er geen out of the box oplossing is. Er zijn wel navigatie systemen voor de iphone, maar die vind ik te duur, zeker als je ook nog een data abonnement nodig hebt. De eerste stappen heb ik al gezet. Mijn zoon Timo is zo'n beetje een ipod/ipad expert en die kan met met een aantal dingen helpen. Hij weet hoe je een ipod kan jailbreaken, wat noodzakelijk is als je niet door Apple getoetste software wil gebruiken (uit de Cydia store bijvoorbeeld).

Het voordeel van een ipod is dat hij meer kan dan een navigatie systeem (muziek afspelen, foto's of film maken, internetten op een wifi spot). Een nadeel is de beperkte gebruiksduur op de interne accu. maar dat kan ik oplossen door mijn Quest accu te gebruiken. De prijs van beide systemen zal vergelijkbaar zijn.

Omdat de ipod geen GPS heeft heb ik een externe bluetooth GPS ontvanger gekocht (Hollux M-1000). Die hebben we nu met het programma BTstack aan de ipod gekoppeld zodat de ipod GPS signalen kan ontvangen alsof het een iphone is. Nu kan ook de iphone software worden gebruikt.
Dat hebben we uitgetest door tomtom te installeren en een rondje met de auto te navigeren.

De volgende stap is het vinden van de juiste navigatie software. daar stel ik wel een aantal eisen aan: offline te gebruiken, open source kaarten, track kunnen bewaren en terugzoeken.

Ik heb al een testje gedaan met Navit (ook een opensource navigatie software project) dat ook op de pc kan worden geïnstalleerd. Het nadeel van dit soort pakketten is dat je zelf ook nog veel moet doen en dat het er vaak niet zo gelikt uitziet als een commercieel pakket. Wel leuk is dat je je eigen kaart kan maken via de navit earth extractor. een kaart van Nederland is daarmee zo'n 500 Mb groot.

Als ik resultaat heb geboekt dan schrijf ik daar zeker een stukje over.


1 opmerking:

Peter Kemner zei

We stonden gisteren rond half tien op metrostation Pernis te wachten op de metro voor onze tocht Spijkenisse-Goes en zagen je voorbij komen schuiven :-) Foto: http://twitpic.com/4mfe77