donderdag, mei 11, 2006

Bijna in de prak gereden

Het grote probleem van fietsen in de winter vind ik de lage temperaturen in de ochtend. Wanneer je vroeg van huis vertrekt is de temperatuur zo laag dat je jezelf goed moet inpakken. Het vervelende is dat je het dan snel daarna alweer te warm krijgt. Bij het weer van de laatste tijd kan je al luchtig gekleed van huis vertrekken en blijft het comfortabel.

Gisteren was het fantastisch fietsweer. De ochtend rit verliep vlot, zonder me al teveel te haasten haalde ik toch een redelijk gemiddelde van 30 km/uur. Ik had besloten om via Kralingen te fietsen om over de Brienenoordbrug te rijden. Nu probeerde ik de fout van vorige keer te vermijden door niet onder de A20 door te rijden. Dat ging nu goed maar er kwam een ander probleempje voor in de plaats doordat ik op een punt vlakvoor de brug niet goed op het fietspad aan de overkant van de weg kon komen. Uiteindelijk belandde ik op de weg en moest ik voor het verkeerslicht wachten tot ik linksaf kon slaan waarna ik weer het fietspad opkon. Een behulpzame automobilist attendeerde me erop dat ik op het punt stond de snelweg op te rijden (daarmee wacht ik wel tot er een keer een autoloze zondag komt!).

Een stukje voorbij de brug bij Zwijndrecht reed ik over het fietspad parallel aan de Mijlweg en ik had de snelheid er aardig in met ca 55km/uur. Plotseling zag ik een automobiliste van rechts komen. Ik had gelijk door dat de trut niet zat op te letten, althans niet op de fietsers op het fietspad dat ze ging kruisen. Daarom toeterde ik en hield hem over een afstand van ca 15m ingedrukt. Nog had ze niets door en ze verminderde nauwelijks snelheid voor deze kruising. Ik had maar één mogelijkheid en dat was rechtdoor rijden. Ze reed vlak achter me langs, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurt wanneer ze me had aangereden.

Het enige minpunt van de Quest vind ik de remmen. Bij hoge snelheden is de remweg gewoon veel te lang. Gelukkig gaat het meestal goed maar er komt een situatie de mijn remweg gewoon te lang is. Ik heb me wel eens afgevraagd ik het niet mogelijk is om een velgrem op het achterwiel te monteren. Er is nog wel iets dat ik zelf kan verbeteren: Ik heb namelijk een beugeltje met schakelaars voor de richtingaanwijzers om het stuur gemonteerd. Dit beugeltje zorgt ervoor dat ik mijn rem niet tot het uiterste kan inknijpen. Gisteravond heb ik een nieuw beugeltje gemaakt dat deze beperking niet geeft.

De terugweg ging als gesmeerd. Eerst dacht ik weer rustig aan te doen, maar dat past gewoon niet bij mij, dus werd het al snel weer een wedstrijd tegen andere fietsen en mezelf. OP het stuk langs de oude maas kwam ik nog een paar ligfietsers tegen. Tot vlak voor Rhoon, een afstand van 27km vanaf de start, bleef mijn gemiddelde op 41 km/uur. Bij Rhoon moest ik een paar minuten wachten alvorens ik het drukke kruispunt kon oversteken. Een dergelijke achterstand loop je niet meer in. Na Vlaardingen weer het gebruikelijke ritueel van het sluipverkeer dat mij het leven zuur maakt. Ik begrijp niet dat die mensen niet lekker gaan fietsen. De auto’s rijden daar in colonnes zo snel mogelijk van passeerpunt naar passeerpunt. Het is dus een herhaling van vol in de remmen en dan weer vol gas, het summum van energie verspilling.

Auto’s zijn bedoeld om energie te verspillen, Fietsen zijn om energie te besparen.

Thuisgekomen bleek mijn gemiddelde met 36km/uur net iets onder dat van maandag te liggen.

Vandaag 107 km, totaal 3712 km

Vrijdag naar Velomobiel!

1 opmerking:

WFvN zei

Hoi Eduard,

Je schrijft dat je Quest een te lange remweg heeft. Hoe lang is die? En bij welke snelheid?

Mijn Versatile heeft (bij goed wegdek en goed weer) een remweg van nog geen 5 meter bij een snelheid van 30 km/h
Er zijn veel verschillende ervaringen met de trommelremmen. Ook ik heb wel eens met m'n Alleweder enorm lange remwegen gehad (toen was de oorzaak niet goed lopende remkabels) maar op andere momenten ook weer niet.

Wat betreft een velgrem op het achterwiel: kijk enorm uit met remmen op het achterwiel. Het achterwiel blokkeert enorm snel als je daarmee wil remmen (trust me, geprobeerd met zowel m'n Versatile als met de Rider die m'n vrouw eerder had). Als het achterwiel blokkeert (waar dus weinig voor nodig is), sta je in no-time dwars of zelfs achterstevoren op de weg. Niet iets waar je op zit te wachten.