woensdag, juni 21, 2006

Kort trainings rondje


Aangezien de inboedel van mijn kantoor halverwege Dordrecht en Essen is had het geen zin om vandaag naar het werk te gaan. Veel zin om te gaan fietsen had ik ook niet omdat het de hele morgen aan een stuk bleef regenen. Toen vanmiddag eindelijk de lang verwachte zon doorbrak heb ik ook snel de Quest gepakt en ben ik op pad gegaan. Helaas was er niet zoveel tijd meer om een grote tocht te gaan maken, dus maar weer het standaard training rondje met een kleine variatie. Toen ik net op weg was merkte ik dat de wind al aardig aan het toenemen was. Naarmate ik dichter bij de nieuwe waterweg kwam werden de windvlagen sterker. Tussen Schipluiden en Vlaardingen had ik bewust de autosluiproute vermeden omdat ik niet wist wat ik daar zou aantreffen. Bij de doseer installatie aangekomen zag ik dat de automobilisten toch wel snel leren, er stonden hooguit tien auto’s te wachten. Het zou ook kunnen dat er op dit moment (15:40) nog geen file op de A13 stond. Ik reed snel verder over het fietspad langs de vaart en had dus toch al geen last van files. Vanaf hier snel naar de nieuwe waterweg waar ik het tempo lekker kon opvoeren. Dit fietspad langs het water is redelijk recht en behoorlijk lang maar over het grootste stuk toch niet echt snel omdat het wegdek te grof is. Op enkele stukken is het asfalt wel glad en dan loopt de snelheid al gauw verder op.

In Hoek van Holland aangekomen draai ik om en ga ik in tegengestelde richting weer terug. Nu heb ik de wind pal van rechts en merk ik dat de wind de kritieke sterkte bijna bereikt. En hiermee bedoel ik dat bij een nog sterkere wind de kans op omvallen aanzienlijk wordt. Zover kwam het gelukkig niet en ik bereikte veilig het einde van het fietspad in Maassluis, vlak voor de pont naar Rozenburg.

Vanaf hier was het echt feest want nu had ik de wind pal van achteren. Dit stuk weg richting Schipluiden is zodanig recht dat ik nauwelijks in de bochten hoef te remmen. De maximum snelheid is hier 60 km/uur en daar bleef ik net onder. Desondanks was de gemiddelde snelheid over dit stuk van 15km toch “slechts” 42 km/uur omdat je soms toch in een bocht moet remmen of op een afslaande auto moet wachten. Er zijn hier in het Westland nauwelijks stukken weg waar je lange tijd voluit kunt rijden zonder enige hinder. Ik denk dat ik daarvoor toch met het pontje moet oversteken richting Zeeland.




Na twee uur was ik weer thuis: 70km, 35km/uur gem. Totaal 5460km

Geen opmerkingen: