zaterdag, juni 17, 2006

Rit in de middagzon

Afgelopen dinsdag ben ik nog heen en weer naar Dordrecht geweest. ‘s Morgens ging ik niet zoals gewoonlijk over de holyweg maar reed ik voor de verandering langs de vaart. Toen ik bijna bij Vlaardingen was aangekomen zag ik daar een vreemd schouwspel, een rij van circa 40 auto’s stond stil langs de Holyweg. Eerst dacht ik aan een ongeluk maar toen drong tot me door welk heugelijk feit zich aankondigde: de doseerinstallatie was in gebruik genomen. Blijkbaar had men geoordeeld dat het naastliggende fietspad dat inderhaast was aangelegd aan de eisen voldeed. Hopelijk levert voldoet deze ingreep aan de verwachtingen en wordt het misbruiken van deze sluiproute hiermee aan banden gelegd.
Toen ik ’s avonds weer terugreed was ik het hele voorval al weer vergeten tot ik bij de beweegbare autosluis aankwam. Er stonden drie studenten bij met oranje hesjes die de automobilisten blijkbaar een aantal vragen wilden stellen. Aan mijn kant stond geen auto, dus ik kon doorrijden zonder gebruik te hoeven maken van het veel te smalle fietspaadje. Eerst dacht ik weer een veertigtal auto’s aan te treffen maar aan de rij kwam bijna geen einde. Uiteindelijk bleek de rij wachtende auto’s meer dan 800 meter lang te zijn. Later las ik in de krant dat een aantal automobilisten de verkeersregelaars wilden molesteren waarna de politie ze moest ontzetten. Waarschijnlijk stond er op dat moment en fikse file op de A13, daarmee wordt het sluipverkeer flink gestimuleerd. Het zal wel een paar dagen duren voordat men weet dat de sluiproute geen tijdvoordeel meer oplevert. Ik hoop wel dat het ook daadwerkelijk veiliger wordt voor fietsers, ik heb hier zelf ook al een paar hachelijke momenten gehad doordat automobilisten roekeloos en/of veel te hard reden op deze smalle weggetjes (die stammen uit de tijd dat men nog met paard en wagen reed).

Heenweg: 56km 31km/uur gemiddeld. Terug: 57km 33km/uur gemiddeld

Vanmiddag nog even lekker een rondje gemaakt. Nou ja, eigenlijk geen rondje. Eerst naar Schipluiden, Maassluis, Hoek van Holland en dan in de omgekeerde volgorde weer terug. Op de heenweg passeerde ik een klein peloton wielrenners met flink snelheidverschil, dat voelt natuurlijk altijd goed. Onderweg kwam ik nog verschillende groepjes wielrenners en tourfietsers tegen, het was ook wel een lekker dagje om te fietsen. Voor de verandering had ik de kap er weer eens op, dat levert waarschijnlijk tocht wel iets snelheids winst op maar is ook verschrikkelijk warm.

Omdat het vrij druk was met al die fietsers moest ik een aantal keer in de remmen en besloot ik om niet door de duinen verder te rijden maar om de route in omgekeerde volgorde terug te rijden. Op het fietspad in de duinen achter treinstation Maassluis west schrok ik me een ongeluk toen een medelander van Noord Afrikaanse afkomst me passeerde op een scooter zonder nummerplaat. Hij wurmde zich tussen mij en een tegenligger door die ik juist aan het passeren was. Hij reed naar mijn idee wel 70 a 80 km/uur en droeg natuurlijk ook geen helm (staat niet stoer). Hij kwam zo dicht langs me dat de Quest en van heen en weer slingerde, het scheelde werkelijk niks of hij had me geraakt. Of hij in dat geval was gestopt daar hoef ik me geen illusies over te maken.

59 km, 38km/uur gemiddeld, totaal 5390 km

Geen opmerkingen: