zondag, juni 15, 2008

Resultaten uitrolproeven

Ik heb de hele middag gespendeerd aan het uitvoeren van een aantal uitrol proeven met de Quest. Francis was zo lief om me te helpen met het vervoer van de verschillende kappen, dat scheelde mij weer een hoop heen en weer rijden. Ondertussen konden de kinderen heerlijk spelen op het terrein bij Sjors Janszen aan de Zweth.


Dit was de dichtstbijzijnde locatie waar het rustig genoeg was voor de proeven en waar ook voldoende ruimte voor het uitrollen was. Bij alle testen zijn dezelfde banden gebruikt, op de maximale druk opgepompt (Stelvio 7 bar, Koyak achter 5 bar).

op het plaatje links is de "testbaan" te zien. Ik reed steeds van boven naar onderen. daar keerde ik dan om om de volgende kap te gaan halen waarna de test zich weer herhaalde.






Ik heb de volgende situaties getest:

1. Quest zonder kap
2. Quest met standaard zwarte schuimkap
3. Quest met de tweede stroomlijn kap, grote opening voorzijde
4. Quest met mijn eerste stroomlijnkap (van de tijdrit op Texel)
5. Quest met de tweede stroomlijnkap, kleine opening voorzijde

Quest met de eerste stroomlijnkap (test 4)












Quest met de tweede stroomlijnkap, open versie (test 3)











Ik heb alle proeven in dezelfde richting gehouden, dan zijn de resultaten in ieder geval onderling vergelijkbaar. Tijdens de testen was er een zwakke westenwind (dwars op de rijrichting) van 3Bft. Bij iedere test versnelde ik tot 40km/uur en liet de Quest daarna verder uitrollen tot 5km/uur. Tijdens de test sloeg de GPS iedere seconde een meetwaarde op waarin onder andere de snelheid en afgelegde afstand sinds de vorige meetwaarde. De testen zelf verliepen gestroomlijnd, een enkele keer reden er fietsers voor me maar die kon ik steeds passeren zonder te remmen.

Het weer werkte uitstekend mee, mijn ervaring met de verschillende kappen is als volgt:
2. schuimkap: best wel warm in deze zon, weinig ventilatie
3. stroomlijnkap met grote opening: goede ventilatie, comfortabel
4. eerste stroomlijnkap: weinig ventilatie maar nog goed uit te houden
5. stroomlijnkap, kleine opening: wordt nu al erg warm, slechte ventilatie

Thuis gekomen ben ik gelijk begonnen met het verwerken van de data. Eerst laad ik de track van de GPS60 in Mapsource op de pc. Daar maak ik een selectie van de verschillende stukjes data, op basis van mijn eerder gemaakte notities. Vanuit mapsource selecteer ik de data om deze weer in Exel te kunnen laden. In Exel selecteer ik de data voor de grafieken, nu zie je ook gelijk wanneer je een selectiefout maakt. Dan wijkt de grafiek namelijk af van de andere grafieken.

Resultaten:

Hoewel ik in het begin erg sceptisch was zijn de resultaten precies zoals ze zouden moeten zijn. De test is wat mij betreft bijzonder goed gelukt!


Links zijn de resultaten in grafiekvorm te zien. Op de y-as is de snelheid uitgezet, op de x-as de tijd, iedere meting duurt 1 seconde









Bij deze tweede grafiek is nog beter het verschil tussen de verschillende configuraties te zien. Er onderscheiden zich drie situaties:
- Quest zonder kap (ca 700m uitrol)
- Quest met standaard schuimkap of stroomlijnkap met grote opening aan voorzijde (ca 775m uitrol)
- Quest met 1-e en 2-e stroomlijnkap, kleine ventilatieopening (ca 840m uitrol).


Op basis van mijn ervaring bij de NK-tijdrijden afgelopen jaar op Texel schat ik dat de laatste twee stroomlijnkappen 3km/uur winst geven tov de standaard schuimkap. Met de gewone kap 50km/uur, met deze kappen 53km/uur. Zonder kap wordt de snelheid misschien nog 3km/uur lager.

5 opmerkingen:

Mick zei

Een prachtig en duidelijk geïlustreerd resultaat, hay que reconocer (moet men toegeven).
Hoewel 'n extreem hoge snelheid door 'n roulerende voetbeweging geen hoge prioriteit geniet bij mij zie ik u verrichtingen
met de GPS toch als voorbeeld om de mogelijkheden van mijn Garmin Legend Hcx verder te beproeven.
Een routeweergave in Google-earth met mapsource en de city-navigator is me ondertussen wel gelukt al. Alleen neigt deze software me steeds de snelweg op te drijven!

DeMart zei

Hé Eduard, ben dol op grafiekjes :-)
Voor het mooi had je de test een x-aantal keer per kap uit moeten voeren om zo de betrouwbaarheid van je meting te verhogen. Of zijn de meetgegevens al gemiddelden?

Anoniem zei

I wish not concur on it. I assume polite post. Specially the designation attracted me to be familiar with the whole story.

Anoniem zei

Nice post and this enter helped me alot in my college assignement. Thank you for your information.

Anoniem zei

Opulently I assent to but I contemplate the brief should have more info then it has.