zondag, mei 08, 2011

Moederdag toertocht onder zeeniveau (FTCW)

Vandaag stond er een korte toertocht op het programma. De mannen moesten immers op tijd terug zijn om de moeders te verwennen. Dat resulteerde in een wat saaie tocht waarbij een aantal punten meerdere malen werd gepasseerd. Ik ben meer liefhebber van de grote tochten.

Het was wel een mooie gelegenheid om mijn nieuwe Garmin GPSMAP 62s te testen. Hij paste prima in de houder die ik ooit voor de GPS60 had gemaakt. Alleen het aan/uit knopje zit nu een beetje lastig aan de zijkant, maar dat is nog makkelijk te verhelpen.

De oude GPS60 was eigenlijk erg goed onder bijna alle omstandigheden afleesbaar. Maar dat is geen eerlijke vergelijking omdat dit oudere apparaat een monochroom LCD heeft (alleen zwart/wit). Het contrast van zo'n display is er goed maar niet geschikt om kaarten te tonen.

Ik had de afgelopen dagen al wat gespeeld met de nieuwe GPS en hem ook gebruikt om een route naar het strand te plannen. Tijdens het fietsen hield ik het apparaat in mijn hand en dan hou je hem automatisch in een stand waarbij het zicht goed is. Wanneer de GPS op een vast plekje in de Quest zit (op de wielkast of op het stuur) dan wordt het anders.

Het scherm is prima afleesbaar in direct zonlicht, zonder dat het backlight hoeft te worden gebruikt. Dat zou ook weinig verschil maken, geen enkele lamp is zo fel als de zon! Het aflezen wordt pas lastig wanneer je tegen de zon in rijdt en de GPS in een schaduw hoekje in de Quest zit. In zo'n geval helpt het backlight wel iets, maar dan moet je wel je zonnebril even afzetten.

Ik ga de komende weken experimenteren met opvallend (LED) licht op het display. Ik denk dat het display daarmee weer een stuk beter leesbaar wordt.

Verder heb ik gezien dat deze GPS kan worden gevoed via de USB connector. Wanneer externe voeding wordt gebruikt blijft het backlight constant aan. Dat is ideaal voor nachtelijke ritten!

Ik heb momenteel drie verschillende kaarten in de GPS gezet waarvan ik een keuze kan maken.
Mapsource topo NL
Garmin onroute fietskaart NL
open fietsmap benelux

De eerste is redelijk gedetailleerd maar hiermee kunnen geen routes worden gepland. De tweede is wel geschikt voor het plannen van routes maar dit levert vaak wel een wat "kromme" route op omdat van het fietsroute netwerk gebruik wordt gemaakt. De derde werkt het best voor het plannen van routes, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van fietspaden!

Op diverse forums had ik gelezen dat het niet mogelijk is om meerdere kaarten op de GPS te zetten, maar dat is me uiteindelijk wel gelukt. het enige wat je moet doen is de naam die Mapsource aan de kaart geeft te veranderen waarbij de eerste letters "gmaps" zijn.

Ik heb de drie kaarten als volgt een naam gegeven:

gmapstoponl
gmapsfts
gmapsupp (deze naam geeft mapsource aan de kaart)

Als je een andere naam geeft zoals bijvoorbeeld "fietskaart" dan herkent de GPS hem niet.


Geen opmerkingen: