vrijdag, mei 27, 2011

verbeterde kettingbuis is stiller

Vanmiddag had ik wat tijd over om een beetje aan mijn Quest te knutselen. Ik had al een tijd het idee dat de bovenste kettingbuis wat geluid produceert. Mijn bedoeling was om een stuk kabelgoot in plaats van de kettingbuis te proberen. Ik had nog een stukje staan dat prima geschikt leek voor een test.


Het mooie van dit spul is dat het goedkoop is, makkelijk te verwerken en in allerlei maten beschikbaar is. De vierkante buis rechts op de foto paste prachtig om de ketting.

Om de buis (of goot eigenlijk) aan te brengen hoef je de ketting niet eens te openen. Het vastzetten gaat precies als met de zwarte buis met een tyrap. Alleen kan er nu makkelijk een gaatje worden geboord om de tyrap door te steken.

Het gebruikte stukje weegt 60 gram, 20 gram meer dan de zwarte buis.

Bij een testritje leek te er echt op dat de Quest stiller was geworden.


Het volgende onderdeel dat ik aan wilde pakken was het Terracycle wieltje. Ook een bron van geluid! Na het demonteren bleek dat de O-ringen nog in prima conditie waren. Bij wijze van experiment heb ik twee stukjes fietsband over het wieltje geschoven, ter plaatse van de o-ringen. Ik was vooral benieuwd of dit het wieltje stiller zou maken. Voor het terug plaatsen van het asje gebruikte ik een simpel truukje. Eerst met een pen de gaatjes markeren zodat je goed kan zien waar het asje zit. Dan het asje terugzetten en er een steen bovenop leggen. Van buitenaf met een spijker of schroevendraaier het asje helemaal goed voor het gat duwen en het boutje erin schroeven. Op deze wijze zit het asje in een paar minuten weer op zijn plek, zonder dat je lange armen nodig hebt. (en erg handig moet zijn)

Bij de proefrit was het wieltje zeker stiller. Alleen bleek later dat de fietsband al weer grotendeels was verpulvert. Alleen als het rubber niet teveel met het geweld van de ketting wordt geconfronteerd blijft het heel. Dat is ook de reden dat de o-ringen relatief weinig slijtage vertonen, ze liggen gewoon redelijk diep. Nadeel is dat ze op deze wijze ook (te) weinig geluid reductie geven.

De (Halfords) fietspomp die ik gebruik is echt ideaal. Niet te zwaar, nauwkeurige drukmeter en je pompt er snel je banden mee op. Een nadeel is de adapter dat op het ventiel moet worden geschroefd. Niet om hem te gebruiken maar om hem niet kwijt te raken. Daar heb ik nu iets op bedacht.

Ik heb een gaatje in de kunststof voet geboord en daar draad in getapt. Op de plek kan ik de adapter vastschroeven om hem nooit meer kwijt te raken

Misschien ga ik zondag naar Noord Holland om met de molentocht mee te rijden. Ik wacht nog even hoe het weer zich ontwikkeld, maar als het zo mooi als vandaag wordt doe ik het zeker.


1 opmerking:

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Je kan het kunststof geleidertje zelfs nog tot de helft reduceren. Een simpel hoeklijn profiel is voldoende. Aan de binnenkant komt de ketting toch nergens tegen aan.
Zolang je een TerraCycle kettingtandwiel gebruikt blijf je geluid houden. Probeer eens een nieuw kunststof Alligt kettingtandwiel. Als je dit over het asje laat schuiven, is het vrijwel geluidloos.
Met een deelbaar kettingtandwielashoudertje, mooi woord hé, is het elke 4000 tot 5000 km verwisselen van de beide O-ringen een kwestie van een minuut.
Ik rij zondag ook mee, zie je dan graag.
Groeten,
Wim