maandag, april 10, 2006

Woon-werk verkeer met bonus


Vanmorgen kon ik wat later vertrekken omdat ik nog een aantal uren tegoed had die ik nu kon compenseren. Wel lekker om te starten terwijl het al licht is. Het grote nadeel is de grote drukte op de weg. Tot aan Rotterdam ging het voorspoedig. Het lijkt wel of ze in R’dam elke week op een andere plaats een wegomleiding voor fietsers organiseren. Vlak bij de plek waar ik vorige week hopeloos moest omrijden stond er plots een bord op het fietspad “verboden voor fietsers” en een pijl naar links. Dan weet je al dat het waarschijnlijk bij deze ene pijl zal blijven, de stratenmakers hebben immers hun plicht gedaan. Als fietser moet je dan zelf je weg maar vinden. Kortom, er was weer de nodige vertraging. Eenmaal de goede weg weer gevonden kon ik nog steeds geen vaart maken vanwege de grote aantallen fietsers die een snelle doorgang blokkeren. Toen ik eenmaal over de Erasmusbrug was ging het een stuk beter. Het gemiddelde van de rit lag rond de 30km/uur.

’s Middags was het nog steeds prima fietsweer met een matige wind uit het noorden. Het stuk tussen de Kiltunnel en de Heinenoordtunnel schoot lekker op. In de Heinenoordtunnel trapte ik nu voor het eerst flink mee op de weg naar beneden (81km/uur max). Aan de andere kant ging het heel wat langzamer weer omhoog. Op het fietspad langs de oude maas was het lekker rustig, er waren maar een paar fietsers. Vlakbij Rhoon leek het me wel leuk om eens een andere route te volgen. Deze spontane actie had gelijk behoorlijke gevolgen. Het lukte me niet om in de juiste richting (naar de Beneluxtunnel) te komen, dus bleef ik het fietspad maar volgen. Na een tijdje zag ik borden richting Brielle, ja waarom ook niet?

Het leek een aardige route tot ik op de Botlekbrug moest stoppen omdat de slagboom dicht ging. Na het tweede schip leek het me wel lang genoeg te hebben geduurd, maar de brugwachter dacht er anders over. Er kwam nog een derde schip en een vierde, een vijfde. Alles bij elkaar heb ik 15 minuten op de tocht gestaan alvorens de slagbomen weer open gingen. Er komen zoveel schepen voorbij dat ze de brug wel de hele dag open kunnen laten staan. De route ging verder over een fietspad van sterk wisselende kwaliteit. Sommige stukken waren nog niet zolang geleden geasfalteerd, terwijl andere stukken erbarmelijk slecht waren. Het fietspad stak ook steeds het spoor van de plaatselijke boemeltrein over. Deze overgangen waren ook niet bepaald vlak. Verderop zag ik borden Rozenburg staan, hetgeen weer bekend terrein voor me is. Nu ging het richting pondje Maassluis. In het centrum van Rozenburg (wat een pittoresk dorpje, ahum) zwaaide een enorme L.L (de middelste letter heb ik maar even weggelaten) van een vrachtwagen chauffeur (met zijn verlengstuk van 15 meter) vlak voor me de weg op. Als ik niet vol in de remmen was gegaan dan had ik dit niet meer kunnen opschrijven. Wat een eikels rijden er toch rond! Hij zag me aankomen maar nam toch snel nog even voorrang waar hij het beslist niet had. Bij het pondje aangekomen zag ik het net van de kade vertrekken, kon ik mooi even wat eten. Al met al was het toch een vrij lange rit geworden. Na een aantal minuten kwam er een wielrenner aanrijden die ik ook bij de Botlekbrug had gezien. Hij wilde wel eens zien hoe de quest er nu van binnen uitzag. Toen we bijna aan de overkant waren dacht ik dat het vandaag gratis varen was en stopte ik mijn portemonnee weer weg, installeerde me in de Quest en sloot het deksel. Ik was net klaar toen de pont bediende langs kwam voor zijn 1 euro 10. Nu nog even aan de spoorweg overgang wachten en ik kon weer verder. Op de Maasdijk ging ik even verkeerd toen ik van het fietspad de hoger en parallel gelegen weg opreed. Deze was verboden voor fietsers (en terecht) maar ik kon nu de dijk niet meer af. Een stukje verder kon ik weer naar beneden maar nu zat ik tussen de kassen in en deze wegen vormen een doolhof waar je niet zomaar weer uitkomt.

Even later herkende ik de omgeving en kon ik de juiste route weer vervolgen. Leuke route voor een keertje maar niet aan te bevelen als een alternatief de terugrit uit Dordrecht.

62km in 2:34 uur bij een gemiddelde van 24km/uur

vandaag 111km totaal (inclusief een rondje van afgelopen zondag) 2342 km

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Eduard, ik ben die 'wielrenner' van bij de veerpont van Rozenburg-Maassluis. Ik zag je gister nog door maassluis touren, maar wanneer je toch nog es besluit die route te nemen kan je beter langs de spoorlijn over het fietspad blijven rijden...of nog beter...langs de waterweg richting hoek van holland en dan richting het westland...dan heb je geen last van het overige verkeer....
Ziet er tof uit die Quest in die gele kleur!!
Suc6
Groet Fred.