zaterdag, juni 10, 2006

Trainingsrondje zonder kap

Afgelopen woensdag heb ik weer eens zowel ’s morgen als ’s avonds te tunnelroute gekozen. Een leuk detail dat ik kan noemen is het onderhoud van de lift in de Beneluxtunnel. Er stond een monteur op de lift en een glazenwasser was de ruiten aan het lappen. Toen ik kwam aanrijden dacht ik eerst van, shit dat moet mij weer overkomen. Ik vroeg de man of ik nu soms een stukje om moest rijden, daar kon hij wel om lachen en hij gaf aan dat ik er snel in kon. Ondertussen bedacht ik me dat dit wel eens een leuke test was om te kijken hoe ik zonder lift door de tunnel kon. Daarvoor stapte ik uit en ging ik met Quest en al op de roltrap staan, dit ging eigenlijk heel erg makkelijk. Alleen stootte de onderkant van de Quest tegen de trap toen ik beneden was gekomen.

De Heinenoord tunnel ging een stuk vlotter, daar kan je immers gewoon doorheen fietsen. Halverwege het stuk tunnel-Gravendeel vergiste ik me en reed ik Maasdam binnen. Ongelooflijk dat een mens zelfs in een fiets kan zitten slapen. Ik vond al snel de juiste richting terug maar vlak voor Gravendeel reed ik weer te ver door. Omdat ik geen zin had om door dit pittoreske dorp te fietsen keerde ik om en vond ik de juiste afslag terug. Mede door het prachtige weer was het een heerlijke ritje met de Quest.

Op het stuk tussen Vlaardingen en Schipluiden is de verkeer doseer installatie alweer buiten werking gesteld omdat men er achter kwam dat het fietspad langs de blokkade was vergeten. Nu wordt er in alle haast een fietspaadje van een meter breed als pleister op de wonde langs de blokkade gelegd. Dit paadje slingert zich tussen struiken en bomen (die natuurlijk niet mogen worden gerooid) zodat je ook niet kunt zien of er een tegenligger aankomt (er is maar één paadje voor beide richtingen). Ik ben benieuwd hoe ik hier volgende keer doorheen kom. Wel vind ik het positief dat er nu eindelijk iets aan dit sluipverkeer wordt gedaan.


Heen 59 km, 32 km/uur gemiddeld. Terug 56 km, 34 km/uur gemiddeld


Vanmiddag Heb ik voor het eerst een ritje in de Quest gemaakt zonder het zwarte dekje. Ik dacht steeds dat dit funest zou zijn voor de stroomlijn, maar nu blijkt dat toch reuze mee te vallen. Ondanks de drukte, er waren nogal wat mooi weer fietsers onderweg, halde ik toch een rit gemiddelde van 35 km/uur zonder dat ik me echt moest inspannen. Omdat het zo druk was moest ik een aantal keer flink in de remmen omdat het niet mogelijk was fatsoenlijk te passeren. Ik vindt het zelfs nogal asociaal om anderen te hinderen omwille (wat een mooi woord) mijn eigen tempo. Alleen op het laatste stukje (de Lozerlaan) was ik wat minder netjes door me tussen de auto’s te begeven en ze zelfs hier en daar in te halen. De automobilisten mogen immers maar 50km/uur en daar hou ik me niet altijd aan. Eén automobilist toeterde (niet vriendschappelijk) toen hij door mij werd ingehaald. Hij moest immers voor het rode stoplicht (met camera) stoppen terwijl ik naar het fietspad snelde om daar over te steken.

Ik heb mijn nieuwe speeltje binnen (Garmin topo Nederland) en hoop nu mijn ritten nog beter te kunnen plannen. De eerste indruk is goed, al is het grafisch niet zo mooi als bijvoorbeeld Microsoft autoroute (maar ja daar staan weer geen fietspaden op).


Hier staan een paar voorbeelden van kaartjes.






Vandaag 50km, 35km/uur gemiddeld. Totaal 5010 km (joepie, de 5000 gepasseerd!)

1 opmerking:

DeMart zei

Ik verbaasde mij ook al over het feit dat de fietspaden ontbraken. Een bewijs dat de maatregel door een automobilist uitgevonden is? Zoals je op mijn blog kunt zien rij ik (en mijn fietsvriend Ed) jaren met een Garmin Etrex tot volle tevredenheid!