zondag, juni 03, 2007

Succesvol Cycle Vision 2007

Zaterdag was de eerste dag van het Cycle Vision, het evenement van de ligfietswereld waarvoor fietsers uit Nederland en de omliggende landen komen, om met elkaar om de eer te strijden. Ik had mijzelf voor de 1-uurs wedstrijd op Zaterdag en de 100km wedstrijd op Zondag opgegeven.

Gisteren moest ik daarom al vroeg op omdat de wedstrijd al om 9 uur van start zou gaan. Samen met Francis hees ik de Quest op het dak van de auto, in Sloten (Amsterdam) haalde ik hem met de hulp van een andere deelnemer weer vanaf.

Omdat ik ruim voor 9 uur aanwezig was kon ik het parkoers even verkennen. Het was lastig om met de Quest op de baan te komen, die was duidelijk voor racefietsen ontworpen. Maar toen ik er eenmaal opzat ging het erg gemakkelijk, je hoeft alleen maar rondje te rijden. Het asfalt had betere tijden gekend, maar vergeleken met wat ik normaal tegenkom was het prima te doen.

Nadat ik de transponder had gemonteerd kon ik me bij de start melden en mijn positie innemen. Ik probeerde gelijk in een constant tempo te gaan rijden, het heeft weinig zin om er hard vandoor te gaan en er dan snel achter te komen dat je het tempo niet vol kan houden.

Omdat ik geen horloge bij me had gebruikte ik mijn telefoon zo goed als het kon om de tijd te bepalen. Na ongeveer 1:03 dacht ik wel lang genoeg te hebben gereden en begon ik aan het uitrij rondje, als je te vroeg stopt wordt je gediskwalificeerd.

Het was een teleurstelling dat ik niet bij de eerste tien werd genoemd, later bleek dat ik op een 14-e plaats was geëindigd. (gemiddelde van 47,5 km/uur over de gereden 47,5 km) Toch niet gek want de meeste deelnemers voor me hadden beter gestroomlijnde fietsen of waren mensen die bijna niets anders doen dan fietsen. De winnaar was Ymte Sijbrandi, de tweede Hans Wessels, beide cracks op ligfietsgebied.


Vandaag kon ik wat langer slapen want de wedstrijd begon pas om 10:30. Ik had eigenlijk een beetje tegenzin om mezelf twee uur lang af te gaan beulen. Maar aan de andere kant is het toch ook weer een uniek evenement, zo'n kans moet je niet laten liggen. Mijn zoontje Timo ging mee, hij had wel zin in het dagje uit met pa. Een kwartiertje voor de start begon ik met het opwarm rondje, toen ik bij de start aankwam stonden er al een heel stel fietsen opgesteld en kon ik gelijk aansluiten.









Bij de start was het wel even dringen maar het deelnemers veld verspreide zich al snel. Toch was het soms best wel lastig om de groepjes renners, die tegen de regels in stayerden, in de bochten in te halen. Mijn techniek was er sinds gisteren wel op voorruit gegaan, nu bleef ik ook in de bochten doortrappen wat over de hele wedstrijd toch best wel wat tijd scheelt. Een aantal bochten zijn wel zo scherp dat het maar net goed ging, de Quest stond soms op het randje van kantelen.

Na een aantal ronden was ik de tel kwijt. Gelukkig had ik houvast aan het groepje van de drie koplopers die me iedere 8 ronden voorbij kwamen. Dit waren de drie winnaars van gisteren die nu weer om de eerste plaats vochten. Dit keer moest Ymte de eerste plaats aan Hans afstaan.

Ik eindigde op een 10-e plaats waar ik best wel tevreden mee ben (gemiddelde van 46,5 km/uur over de gereden 90km).


Nadat de winnaar (Hans) de 100 km grens had gepasseerd werd de race afgevlagd. Ik reed nog en rondje uit en stopte toen bij de finish. In tegenstelling tot eerder wedstrijden had ik nu echt het gevoel dat ik diep was gegaan (kortom ik was er best tevreden over).

Nadat ik me had omgekleed en de Quest weer op het dak was geplaatst ben ik met Timo nog naar de andere evenementen gaan kijken. Zo was er gelegenheid om verschillende ligfietsen uit te proberen, waren er allerlei nieuwe modellen ligfietsen uitgestald en was er nog een ligfietswedstrijd over 5 km voor de jeugd.





Ik kan terugkijken op een zeer geslaagd fietsweekend.



totaal dit weekend ca 145km, gemiddelde snelheid 46,5 tot 47,5 km/uur

Geen opmerkingen: