donderdag, januari 12, 2006

Wateringen-Dordrecht in de mist

Vandaag was het weer zover, met de Quest naar het werk. De weersvoorspelling had ik al de hele week in de gaten gehouden en vandaag zou een prima dag worden. Althans, volgens de weervoorspelling.
Er was ook wel mist in de morgen voorspelt, maar ik wist niet hoeveel.

Toen ik een paar honderd meter had gereden dacht ik al, goh, de mist wordt nu wel erg dik. Wat bleek nu, mijn fietsbril was aan de buitenkant beslagen door de mist. Dat betekende dus dat ik hem elke paar minuten moest schoonvegen. Dat gaat gelukkig wel zonder vaart te minderen maar erg prettig is het niet. En zonder bril fietsen leek me ook geen oplossing na de problemen die ik daar vorige week mee had gehad. Bij een bocht in Sion merkte ik het al, het is glad. Toen ik remde ging ik bijna rechtuit. Even later in Delft herhaalde zich dat nog een keer en eerst dacht ik dat wordt mijn eerste schade. Gelukkig kwam ik weer terug in het spoor toen ik mijn remmen losliet. Dan maar wat vaart minderen, wel jammer want ik wilde een betere tijd zetten dan vorige week. Bij de fietsbrug over de zwet zag ik al fietsen lopen en ja hoor, spek glad, Gelukkig dat ik drie wielen heb, omvallen doe je niet zo snel. Gisteravond had ik mijn banden opgepompt, er zat een paar bar te weinig in als ik mijn fietspomp mocht geloven. Resultaat was wel dat ik nu de klinkerweg voorbij Zestienhoven over stuiterde. Daar moet ik nog eens een alternatieve route voor zoeken.

Door Rotterdam ging prima. Ik volgde zoveel mogelijk de mij bekende weg en ik kwam al vrij snel bij het fietspad langs de A16 uit. Voor Rotterdam had ik mijn bril afgezet, die wilde ik nu even opzetten na hem te hebben opgepoetst. Plots staat er een auto achter me, op een pad waar nooit auto’s komen> dat was even schrikken, maar hij stond rustig te wachten tot ik weer ging. Het bleek een strooiwagen te zijn, prima dat er ook aan de fietsers wordt gedacht. Dan maar geen bril, als ik zo zit te stomen krijg ik de bril toch niet op zonder dat hij beslaat. Nu nog maar een kort stukje naar Zwijndrecht. Daar heb ik een aardige route gevonden voor het station langs. Dan kom je al snel via redelijke fietspaden bij de brugweg over de hoekse waard. Aan de andere kant kan je als fietser je fiets pakken en hem met de trap naar beneden brengen, het alternatief is een lange lus. Dan nog een stukje over het industrie terein en ik ben er. Een half uur sneller dan de eerste keer maar dat komt niet alleen door een hogere snelheid. Deze route was duidelijk beter te doen met de quest en bovendien 8km korter.

Voor de terugweg had ik een uur eerder vrijgenomen, althans ik probeerde om vier uur weg te gaan. Op het laatste moment moest ik nog een paar vragen van mijn baas beantwoorden. De meeste anntwoorden kon ik uitstellen tot maandag, anders fietste ik alsnog in het donker. Nu ging het best wel vlot en in de tegengestelde richting van de heenweg. In Rotterdam wachtte in lang niet altijd tot het verkeerslicht weer groen wordt. Ik kan immers slecht bij de knopjes en heb geen zin om te wachten. Wel probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met andere weggebruikers door ze op tijd te waarschuwen dat ik er aan kom. Nu was ik snel door Rotterdam heen. De weg langs het vliegveld was weer een stuiterpartij. Toen ik het fietsbruggetje had over gestoken verwachte ik lekker te kunnen doorrijden. Deze weg wordt echter massaal gebruikt door automobilisten die de file op de A13 proberen te ontlopen. Erg veel ruimte is er niet en een aantal wil ook niet echt opzij gaan. Bovendien wordt ik steeds door de autolampen verblind. Nee, daar moet ik ook snel een andere route voor vinden. Er staan wel borden die er op duiden dat er een autosluis geplaatst gaat worden (een beweegbare wegafsluiting). Maar hopen dat die er snel komt. Het laatste stukje reed ik iets ander, nu door Den Hoorn heen. Helaas slecht gegokt, weer een klinkerweg. Over de A4 bekend terrein, nu ging het weer als een speer. Wel een beetje last van mijn rechterknie, die geeft een beetje problemen. Hoewel het gelukkig steeds na een dag weer over is.

Morgen is mijn vrije dag en nu ben ik ook eens echt vrij. De bedoeling is om naar mijn ouders op Texel te gaan fietsen, Vrijdag heen, Zaterdag terug. Het moet een lekker reaxed tochtje worden.

Vandaag 104, totaal 492 km

Geen opmerkingen: