zaterdag, januari 28, 2006

Groot rondje Westland in de winterzon

Vandaag was het werkelijk schitterend weer. Jammer genoeg had ik van alles te doen en kon ik pas om half vier met de quest op pad. De start liep lang de A4 en ging via Schipluiden richting Vlaardingen. De wind kwam schuin van voren en de quest leek wel een zeilboot (op wielen dan). Ik heb de snelheid niet de hele tijd kunnen zien maar ik denk dat ik al gauw tegen de 50km/uur zat. Voor de eerste keer heb ik ook een brommer voorbij gereden, die zijn als het goed is immers begrenst en gaan dan niet harder dan 40 a 45 km/uur. Er waren wel stevige windvlagen en de weg ging over een dijk, ik moet er niet aan denken dat je van de dijk wordt afgeblazen, zo de sloot in. Gelukkig ging alles goed en kwam ik achter Vlaardingen bij de Vlaardingervaart uit. Van hier richting Maasluis, vanaf daar kon ik het hele eind naar Hoek van Holland langs de langs de nieuwe waterweg rijden. In Hoek van Holland de duinen in tot Kijk Duin. Het begon ondertussen al te schemeren, dus moest het licht aan. De temperatuur zakte ook snel, gelukkig ben ik er nu bijna. Nu nog een stukje langs de Lozerlaan terug naar Wateringen.

Ik heb nu het prototype van het verbeterde achterlicht klaar. Het blijkt dat het standaard achterlicht niet echt geschikt is voor 12V voeding, bij deze spanning wordt de stroom door de LED veel te hoog. Het is duidelijk dat dit achterlicht is ontworpen voor een voeding van ca 6V (gelijk of wisselspanning). Ik heb dacht ik ook wel eens gelezen dat de lichtjes snel kapot gaan. Bij mijn versie wordt alleen het printje in het achterlicht vervangen. Daarop zitten 4 drievoudige LED’s die in serie zijn geschakeld. Het geheel wordt gevoed vanuit een stroombron van 70mA. Het rendement is veel beter omdat de 12V accuspanning bijna geheel wordt benut. De stroombron voedt de LED’s ongeacht de accuspanning .
De hele beschrijving volgt nog!

Vandaag 61 km, totaal 1019 km

Geen opmerkingen: