vrijdag, januari 06, 2006

Wateringen – Dordrecht

Donderdag 5 jan. 06

Vandaag de eerste woon-werk rit naar Dordrecht! Eerst gisteren nog even de lamp wat lager gesteld en met een connector aangesloten wat onderhoud makkelijker maakt. Ik ben niet zo heel vroeg vertrokken omdat ik gisteren pas 8 uur van het werk thuis was. De wind kwam uit het oosten, die had ik dus tegen. Dat is op zich niet zo erg, maar maakte het wel extra koud. Het is een heel verschil of je de wind mee of tegen hebt wanneer je 30km/uur rijd bij een temperatuur van –2 graden Celsius. Op zich is de route die ik heb uitgezocht heel mooi en rij ik bijna de hele weg op fietspaden waar auto’s niet mogen komen. Nu bleek dat hier ook een nadeel aan kleeft, ze slingeren voortdurend en bij elke bocht moet je afremmen. Rechte wegen zijn veel aantrekkelijker dan kan je je snelheid lekker vasthouden en heb je meer voordeel van je stroomlijn Al met al was het nog een hele rit, ik kwam na bijna 2,5 uur aan. De afstand was 60,5 km (deels omdat ik een paar keer verkeerd reed).

Gelukkig was ik niet erg moe en ook mijn knie hield zich goed, mede omdat ik twee broeken over elkaar had aangetrokken. Om vijf uur begon ik de terugreis. Door de tunnel bij gravendeel kwam ik er achter dat de koplamp het niet deed. Wat nu? Teruggaan en ander vervoer regelen? Eerst maar even kijken of ik een mankement kan ontdekken. Al snel zag ik dat één van de AMP connectors was losgeschoten. En dat ondank het feit dat ik de verbinding had getest. Misschien heb ik de draad wel met mijn voet geraakt. Herstellen was gelukkig mogelijk en ik had ook een zaklantaarn bij me wat alles wel wat makkelijker maakte. Nu snel verder richting Heinenoord-tunnel. Het eerste stuk was een vergissing, de quest stuiterde alle kant op met deze ruwe bestrating. Een kilometer of 6 verderop was het wegdek geasfalteerd. Bij de tunnel koos ik weer voor het gedeelte waar je zonder roltrap of lift doorheen kan fietsen. Zonder bij te trappen haalde ik een snelheid van 70km/uur. Trappen lukt dan ook niet echt meer en je gaat al gauw slingeren. Het stuk langs de oude maas ging nu vlotter dan de heenweg, ook omdat ik nu niet verkeerd reed. Het leek nu beter op te schieten, misschien kwam dat omdat ik meer relaxed was. Door Rhoon gereden en de snelweg via de brug overgestoken. Daar richting Benelux tunnel. Die is wat lastiger omdat je met de lift moet. De draai naar de lift is net wat te krap zodat ik even heen en weer moet. In de tunnel haalde ik nu zonder trappen een snelheid van 65km/uur. Toen ik net de tunnel uit was ging de telefoon. Die zit in mijn rugzak achter de stoel wat eigelijk niet erg handig is. Ik moet er maar een houder voor kopen zodat hij onder handbereik is. Van Vlaardingen naar Schipluiden reed ik nu niet via het kanaal maar de weg waar ook het autoverkeer langs moet. Dan merk je hoe vervelend het is dat de koplampen je in je gezicht schijnen. Het is dan moeilijk om te zien waar je moet rijden. Na Schipluiden de vertrouwde route langs het woud naar Wateringen. Om 7:15 was ik weer thuis en dat was iets korten dan de heen rit.
Afstand vandaag 120km, totaal 225km

Geen opmerkingen: